اثر تنش بر عملکرد

اثر تنش بر عملکرد

تنش بلند مدت در فصل زراعی می توانند عملکرد را کاهش دهد
گیاهان با نزدیک شدن به فصل برداشت بالغ می شوند و گاهی برخی خوشه ها بدون دانه باقی می مانند.
در ذرت خوشه ها معمولا ایستاده باقی می مانند تا به مرحله R6 برسند هنگامیکه ذرت به بلوغ فیزیولوژیک رسید ساقه ای که خوشه را حمایت می کند شروع به افتادن می کند و باعث می شود بلال نیز سقوط کند .
اما چه چیزی باعث وقوع این حادثه می گردد؟

افت زودرس خوشه
فاکتورهای متقابل زیادی باعث افتادن خوشه می شوند تنش خشکی، دمای بالا و گسترش ضعیف ریشه، ژنتیک و گرده افشانی از دلایل این اتفاق هستند.
توجه داشته باشید که امسال خشکی در کمربند ذرت حادث شده است و شرایط محیطی تنش زا است و قبل از این شرایط خشکی با خاک سرد مواجه بودیم که باعث تاخیر در جوانه زنی و ظهور گیاهچه شد.
با ورود به تابستان دما بالا می رود و در زمان گرده افشانی به بالاترین حدود خود می رسد و از آنجا که ما در مرحله پر شدن دانه قرار خواهیم داشت شرایط خشکی و دما روی خوشه اثرات منفی برجا خواهند گذاشت و باعث افت عملکرد و ریزش بلال ها می شوند.
به نظر می رسد خشکی مهم ترین دلیل رسیدگی زود هنگام و افتادن بلال هاست. ساقه در نتیجه از دست دادن ترگر و کاهش کربوهیدارات ها ضعیف می شود.
دمای بالا می تواند باعث کاهش پر شدن دانه ذرت شود با افزایش تبخیر فشار تنش را بالا ببرد.
توسعه ریشه و عملکرد آن نقش مهمی در تنش خشکی بازی می کند. هنگامی که ساقه خم می شود جریان کربوهیدراتی از گیاه به ریشه کاهش می یابد اگر جریان به طور کل قطع شود پر شدن دانه رخ نمی دهد.
دقت کنید که اغاز مرحله فرورفتگی دانه رطوبت دانه ها حدود ۶۰ درصد است و ماده خشک گیاه فقط ۴۵ درصد می باشد و ۳۰ روز به پایان رسیدگی فیزیولوژیک باقی مانده است.
اگر افتادن خوشه در مرحله خمیری رخ دهد کاهش عملکرد تا ۴۰ درصد نیز می رسد و اگر بعد از مرحله خمیری رخ دهد خسارت به ۱۲ درصد خواهد رسید.

 

منبع

ترجمه: نرگس اسدیان/ کارشناس تولید محتوا

محصولات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *