یک فرمول متعادل برای تامین عناصر پرمصرف و ریزمغذی گیاهان

کود سه بیست

کود سه بیست یکی از انواع کودهای NPK و شامل چند بخش اصلی است:

  • ۲۰  درصد نیتروژن (N)
  • ۲۰ درصد فسفر (P)
  • ۲۰  درصد پتاسیم (K)

کودهای  ان پی کی یکی از معروف ترین و پرکاربردترین کودهای موجود در بازار هستند که توسط کشاورزان، گلخانه داران و باغداران مورد استفاده قرار می گیرند. تقریبا هیچ گیاه زراعی و باغی نیست که به کود سه بیست نیاز نداشته باشد. همان طور که اشاره شد کودهای NPK دارای سه عنصر درشت مغذی ازت، فسفر و پتاسیم هستند. بسته به نوع کود NPK، میزان درصد این سه عنصر ماکرو بر روی برچسب کودی نوشته می شود . مثلا NPK ی سه بیست با اعداد ۲۰-۲۰-۲۰ نشان داده می شود. یا NPK12-12-36 که دارای ۱۲ درصد نیتروژن، ۱۲درصد فسفر و ۳۶درصد پتاسیم است. امروزه مشخص شده است که کشاورزان در صورت انتخاب درست و تغذیه مناسب می توانند عملکرد محصول خود را چند برابر افزایش دهند و در این میان، کودهای ان پی کا، کشاورزان را برای بالا بردن عملکرد  کیفی و کمی محصول تا حد زیادی یاری می کنند. به عبارت دیگر استفاده از این کودها در رشد و توسعه و همچنین سلامت گیاه نقشی اساسی ایفا می کنند. با توجه به قانون حداقل لیبیگ، ضرورت تامین متناسب کلیه عناصر غذایی مورد نیاز گیاه بر کسی پوشیده نیست. به همین خاطر امروزه اکثر شرکت ها کودهای سه بیست خود را با عناصر دیگری چون منگنز، روی، آهن ، مس و… غنی می کنند که در این صورت کنار واژه NPK پسوند اختصاری TE  (Trace Elements) دیده می شود که نشان دهنده وجود عناصر ریز مغذی در کود است. همچنین در این کودها ممکن است مواد آلی، آمینواسیدها، اسید هیومیک، اسید فولویک و یا ترکیبات خنثی نیز قرار داده شود. حتی برخی شرکت های تولید کننده ، یک سری ترکیبات سری مختص به خود را نیز به کود اضافه می کنند.

علائم کمبود کود سه بیست

همانطور که گفتیم سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم عناصر اصلی تشکیل دهنده کود  سه بیست هستند و اگر نتیجه آزمون خاک نشان دهد که مقدار این عناصر در خاک کمتر از حد استاندارد است مصرف سه بیست الزامی می شود. علائم ناشی از کمبود عنصر فسفر شامل رشد اندک برگ های جوان، کوچکی برگ ها و ضعیف شدن جوانه های گیاه است. علائم کمبود عنصر  ازت شامل زردی برگ های پیر و کاهش رشد گیاه است و نهایتا علائم کمبود پتاس شامل زردی برگ های پیر پایینی و ضعیف شدن گیاه در برابر تنش ها است.

بسته بندی کود سه بیست

مزایای کود NPK 20-20-20

کود NPK 20-20-20  دارای حلالیت  بالا است و به سرعت توسط گیاه جذب می شود به طوری که اثرات مثبت آن روی رشد و گلدهی گیاه به خوبی قابل مشاهده است.  با استفاده از کود NPK 20-20-20 بین رشد رویشی و زایشی گیاه تعادل ایجاد می شود. کود  ۲۰-۲۰-۲۰ محرک رشد پاجوش در گیاهان است و جوانه زنی بذر را نیز تحریک می کند. این کود یکی از پرمصرف ترین کودهای موجود در بازار است که می تواند به رشد و توسعه گیاهان کمک زیادی کند. بهترین زمان استفاده از این کود در طول دوره رشد گیاه می باشد.

 

تاثیرات مهم مواد تشکیل دهنده کود NPK 20-20-20

در نتیجه کمبود نیتروژن، علائمی چون زرد شدن برگ ها در گیاه دیده می شود . نیتروژن یک ماده مغذی ضروری برای رشد گیاه است که در ساختمان کلروفیل وجود دارد. تامین این عنصر توسط کودهای NPK به رشد رویشی گیاه کمک می کند . عنصر فسفر  در کنار تاثیرات زیادی که دارد به رشد ریشه، تشکیل بذر و گل کمک می کند. ضمنا جذب فسفر در پی اچ بین ۵/۵ تا ۷ افزایش می یابد. عنصر پتاسیم  دارای اثرات مهم و زیادی بر روی گیاه است از جمله به رشد ریشه و جوانه کمک می کند و همچنین عنصر پتاسیم  در زمان رسیدن میوه نقش مهمی را ایفا می کند.

 

بسته بندی کودهای سه بیست

کودهای سه بیست به صورت مایع و پودری تولید می شوند که استفاده از فرم پودری آن رایج تر است. این کودها در بسته بندی های پلاستیکی و آلومینیومی ۱ تا ۱۰ کیلوگرمی ( در مورد کودهای مایع به صورت گالن و بطری) روانه بازار می شوند. کودهای سه بیست ممکن است برای استفاده گیاهان تزئینی و آپارتمانی در بسته بندی های کوچک تر  تولید و بسته بندی شوند. هم چنین می توانید مشخصات کود ان پی کی را در این مطلب مشاهده کنید.

 

 

آشنایی با انواع کود NPK

کود NPK 20-20-20

کود سه بیست یکی از انواع کودهای ان پی کی و شامل سه عنصر اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم به میزان یکسان ۲۰ درصد است که در کل دوره رشد گیاه امکان مصرف دارد.

کود NPK 15-15-30

این کود حاوی ۳۰ درصد پتاسیم بوده و جز کودهای پتاس بالا به شمار می رود که از مرحله تشکیل میوه تا برداشت محصول قابل استفاده هستند.

کودهای NPK 10-52-10

میزان فسفر این کود  ۵۲ درصد است که در مراحل اولیه رشد یا در شروع فصل  استفاده می شود .

کود NPK 12-12-36

این کود با داشتن ۳۶ درصد پتاسیم، جز ان پی کای پتاس بالا به حساب می آید.

کودهای  NPK 10-5-40

نوعی کود پتاس بالا عمدتا برای سایز دهی به میوه درختان و در اواخر فصل رشد استفاده می شود. علاوه بر آن به بزرگ تر شدن گل ها و جلوگیری از ریزش شکوفه ها نیز کمک می کند. اگر علاقمند به اطلاعات بیشتر درباره کود آهن هستید می توانید روی لینک کلیک کنید.

کودهای سه بیست به صورت مایع و پودری تولید می گردند که استفاده از فرم پودری آن رایج تر است.
اگر آزمون خاک نشان بدهد که مقدار سه عنصر فسفر، نیتروژن و پتاسیم کمتر از حد متعارف است مصرف سه بیست الزامی می شود.
کود سه بیست با داشتن فسفر می تواند به بهبود فتوسنتز و توسعه ریشه کمک کند. با استفاده از کود سه بیست بین رشد رویشی و زایشی گیاه تعادل ایجاد می شود. کود NPK 20-20-20 محرک رشد پاجوش در گیاهان است و جوانه زنی بذر را نیز تحریک می کند.

2 thoughts on “یک فرمول متعادل برای تامین عناصر پرمصرف و ریزمغذی گیاهان”

  1. Pingback: کود ان پی کا چیست و چه اهمیتی برای خاک دارد؟

  2. Pingback: مختصری درباره کود NPK و عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *