کود ازت بالا روش های پخش و آبیاری با آن

کود ازت بالا چیست

ممکن است بخواهید بدانید که کود ازت بالا چیست؟ ازت بالا واژه ای است که اگر با کودهای کشاورزی سروکار داشته باشید آن را به کرات شنیده اید در اینجا میخواهیم به طورکامل با این اصطلاح آشناشویم و ببینیم به چه کودهایی ازت بالا میگویند.

کود ازت بالا چیست؟

بطور کلی، به کودی که دارای سه عنصر ازت، نیتروژن و پتاسیم باشد کود NPK  می گویند، حال پاسخ دقیق تری برای پرسش کود ازت بالا چیست ارائه می شود؛ درواقع به کود NPK که مقدار عنصر نیتروژن (ازت) آن بیشتر از درصد دو عنصر دیگر باشد اطلاق می شود. کودهای ازت بالا می توانند دارای عناصر ریزمغذی مانند منگنز، آهن و غیره در حد ppm باشند.

برای شفاف شدن مطلب فرض کنید روی برچسب کود عدد ۱۰-۱۰-۲۰ نوشته شده باشد این کود دارای ۲۰ درصد نیتروژن و ۱۰ درصد فسفر و ۱۰ درصد پتاسیم است که نوعی کود کامل ازت بالا محسوب می گردد و اگر چنین کودی علاوه بر ماکرو مغذی های نام برده شده دارای تعدادی عنصر ریزمغذی مانند منیزیم، مس، گوگرد و… در حد  ppm باشد و در عین حال ازت آن از سایر عناصر مقدار بیشتری داشته باشد به آن کود ازت بالا می گویند.

کود با ازت بالا

مزایای مصرف کود با ازت بالا چیست؟

نیتروژن موجود در کودهای ازت بالا به فرم های آمونیاکی ، نیتراتی و … می باشد که در کنار تامین نیتروژن گیاه سایر عناصر مانند آهن، فسفر، منگنز پتاس، روی و … را برای آن فراهم می سازد. مقدار مصرف کود ازت بالا برای هر محصول و هرگیاهی متفاوت است حتی شرایط مزرعه نیز می تواند بر روی مقدار کود مورد نیاز تاثیرگذار باشد.

کودهای حاوی نیتروژن برای فاز رویشی گیاه بسیار کمک کننده هستند و به ایجاد کانوپی سبز و پربرگ کمک خواهند کرد اما چون کودهای ازت بالا عناصر دیگری دارند که برای فاز زایشی کمک کننده هستند میتوان گفت علاوه بر تاثیر مثبت بر روی سبزینگی گیاه بر روی میوه و گلدهی نیز تاثیرات مطلوبی خواهند داشت. نیتروژن که از عناصر پرمصرف به شمار می آید در تولید کلروفیل نقش اول را بازی می کند.

برای تولید فراورده های فتوسنتزی قطعا گیاه به این عنصر نیاز دارد پس مصرف نیتروژن به مقدار کافی و مناسب می تواند عملکرد محصول شما را تا میزان قابل توجهی بالا ببرد. اصولا کشاورزان کود نیتروژن مورد نیاز محصول خود را تقسیط می نمایند و در ۳ یا ۴ تکرار استفاده می کنند. در صورتی که کود شما حاوی فسفر باشد بهتر است در ابتدای مراحل کشت اقدام به مصرف کود نمایید.

خرید انواع کود ازت بالا

انواع کود ازت بالا چیست و به چه نحو مورد استفاده قرار می گیرد؟ کودهای ازت بالا به فرم های جامد و یا مایع قابل تهیه هستند. کودهای مایع در بسته بندی های بطری یک یا چند لیتری و کودهای جامد در بسته بندی های یک یا چند کیلوگرمی تولید  و روانه بازار می گردند که شما بسته به نیاز گیاه و مساحت کشت وکار خود به خرید پک مورد نظر خود مبادرت می نمایید.

نوع و مقدار مصرف کود تولید شده توسط هرشرکت می تواند متفاوت باشد بهرحال برای داشتن برنامه کودی مناسب و مختص محصول خود بهتر است ابتدا آزمون خاک انجام دهید و سپس نوع کشت مورد نظر خود را تعیین نمایید و قبل از اقدام به کاشت بذر با یک متخصص تغذیه کشاورزی مشاوره کنید تا مقدار عنصر مورد نیاز برای گیاه به طور دقیق تخمین زده شود به این طریق شما از نیاز گیاه خود مطلع خواهید شد و به درستی به تغذیه محصول خواهید پرداخت.

 

قیمت کود ازت بالا

 قیمت کود ازت

در کنار این که بدانیم کود ازت بالا چیست بهتر است از نحوه خرید و قیمت کود ازت بالا نیز اطلاع داشته باشیم. این نوع کودها معمولا در بطری ها و یا بسته بندی های یک کیلوگرمی و با فرمولاسیون مایع و یا جامد به بازار عرضه میگردند. پک­های ۲۰ تا ۵۰ کیلوگرمی از این نوع کودها نیز در بازار یافت می شوند.

باتوجه به نوسانات نرخ ارز، وجود برندهای مختلف، درصد عناصر متفاوت و وجود انواع داخلی و خارجی در بازارهای کودی در این روزها قیمت گذاری بر نهاده­های کودی با مشکل عدم ثبات روبرو است.

بازنویسی: نرگس اسدیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *