کود آهن چیست؟

کود آهن چیست؟

چرا باید از کود آهن استفاده کنیم؟

عنصر آهن یک ماده مغذی است که همه گیاهان برای رشد و نمو و میوه دهی با عملکرد کیفی و کمی خوب به آن نیاز دارند. بسیاری از فعالیت های حیاتی گیاه مانند تولید آنزیم و کلروفیل، تثبیت نیتروژن و تکامل و متابولیسم همگی به عنصر آهن وابسته هستند. به همین خاطر گیاهان نیازمند کود آهن هستند که در بازار به فرم سولفات آهن، نیترات آهن و یا کود کلات آهن موجود می باشد.

نشانه های کمبود آهن در گیاه چیست؟

 

کمبود کود آهن

یکی از مهم ترین علائم تغییر ظاهر برگ های گیاه است. اگر مشاهده کردید که برگ های گیاهانتان از سبز به رنگ زرد و یا قهوه ای تغییر رنگ داد، این موضوع نشات گرفته از فقر آهن است. چنین گیاهانی باردهی ضعیفی دارند. شاید برای شما جالب باشد بدانید که کمبود آهن در مزه میوه ها تاثیر دارد.

روش درمان فقر آهن چیست؟

بهترین و متداول ترین راه ها جهت درمان کلروز یا فقر آهن استفاده از کود آهن است که سبب افزایش میوه دهی نیز می شود. نکته ی قابل توجه این است که DTPA منبع سرشار از آهن برای برای PH ۷ است اما ناگفته نماند که ۶۰ درصد آهن موجود در آن رسوب می کند.

 

نحوه مصرف کود آهن

در ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که کود های آهن در بازار به صورت پودری و مایع یافت می شود. حال سوال پیش می آید چگونه از کود مایع آهن استفاده کنیم؟
این نوع کود ها را می توانید به فرم سولفات آهن یا کلات آهن که به شکل مایع هستند بیابید. کود مایع آهن را می توانید روی شاخه و برگ ها اسپری کنید. هم چنین می توانید در زمان آبیاری آن را به گیاهان بیافزایید. یکی از مزیت های کود مایع این است که روش استفاده از آن آسان است.

روش مصرف کود پودری

جهت مصرف کود آهن پودری لازم است در وهله ی اول آن را در آب حل کنید سپس از آن استفاده کنید. نکته ی قابل توجه این است که تاثیر این نوع کود روی گیاهان بیشتر و طولانی تر از سایر کود هاست. از کود آهن پودری می توانید برای گیاهان مختلف از جمله سبزیجات، گیاهان زینتی، علوفه و … استفاده کنید.

خرید کود آهن

کود

کود آهنی که توسط شرکت رگبرگ مهر پاسارگاد تولید می شود به علت فناوری ویژه ای که دارد هم می توان به صورت محلول پاشی و هم می توان از طریق آبیاری از آن استفاده کرد. مدیران این شرکت جهت تولید کود آهن از مواد اولیه خارجی استفاده می کنند که این موضوع هم سبب افزایش کیفیت محصولات، افزایش رضایت کشاورزان و افزایش اعتبار شرکت شده است. نمونه محصولات تولید شده عبارتند از کودهای کلات آهن ۶ و ۱۰ و ۱۴/۵ درصد.

 

استفاده بیش از حد کود آهن

شاید برای شما سوال پیش بیاید اگر بیشتر از نیاز گیاه به آن کود آهن اضافه کنم، چه عوارضی دارد؟ درست است که وجود آهن برای گیاه الزامی است و سبب افزایش میزان باردهی می شود اما لازم به ذکر است که بیش از حد بودن کود آهن سبب سوختن برگ ها و گل ها و یا بی حال شدن و از بین رفتن ریشه گیاه می شود. بنابراین برای استفاده از کود ها باید برنامه مدونی داشته باشید تا نتیجه مطلوب را دریافت کنید.

اگر مقدار زیادی کود آهن وارد گیاه شد، چه کاری انجام دهیم؟

باید به میزان بسیار زیاد و پرحجمی از آب را وارد گیاه کرده تا کود از آن خارج شود. اگر گیاه در باغچه قرار دارد پیشنهاد می کنیم ۲ ساعت گیاه را با شلنگ آبیاری کنید. اگر گیاه در گلدان است میزان زیادی آبیاری لازم است تا کود از کف آن خارج شود.

 

 

آیا کود آهن برای گل رز نیاز است؟

کود آهن

بوته گل رز به مقداری کود آهن در برنامه غذایی خود نیاز دارد. عنصر آهن به سلامت بوته ، رشد مناسب ، افزایش کمی و کیفی محصول و نهایتا بازارپسندی آن کمک می کند. ضمنا آهن موجود در برنامه غذایی گل رز یکی از مهمترین عناصری است که در تعادل با سایر عناصر غذایی باعث افزایش مقاومت بوته در برابر آفات و بیماری ها می شود.

کود آهن برای درخت

کود آهن معمولاً برای رفع کلروز یا زرد برگی در درخت توصیه می شود و کلروز آهن یکی از علائم کمبود آهن در خاک است. بعضا با وجود اینکه آهن کافی در خاک وجود دارد، اما PH بالای خاک جذب مواد غذایی موجود در خاک از جمله آهن را مختل می کند و عملا درخت نمی تواند از این ماده غذایی استفاده کند.

آهن عنصری ضروری برای رشد درخت است و تشکیل کلروفیل بدون حضور آهن امکان پذیر نیست، وقتی درختی فاقد کلروفیل باشد، نمی تواند از طریق فتوسنتز انرژی کافی تولید کند و درخت شروع به زوال می کند و درخت در حال زوال هم مستعد ابتلا به انوع بیماری ها و آفات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *