کود سولو پتاس: مزایا و معایب استفاده از آن در خاک های شور و قلیایی

کود سولو پتاس

سولو پتاس نام دیگر سولفات پتاسیم محلول در آب است. این ماده از ترکیب اکسید پتاسیم K2O 51 درصد و گوگرد ۴۶ درصد SO3 به دست می آید می توان گفت نام تجاری کود سولفات پتاسیم سولو پتاس می باشد. این کود بسیار پرکاربرد است و جز بی ضررترین کودهای شیمیایی و غیرآلی به شمار می رود.

سولو پتاس و کود پتاسیم مایع همان گونه که از نامش پیدا است تامین کننده ی پتاسیم برای گیاهان و خاک کشاورزی می باشد. این کود علاوه بر تامین پتاسیم مورد نیاز گیاه، گوگرد که یکی از عناصر میان مصرف لازم برای محصولات کشاورزی است را نیز تامین می نماید.

یکی از فوائد گوگرد اسیدی نمودن خاک و کاهش قلیایی بودن آن می باشد برخی از عناصر در خاک های اسیدی توسط گیاه بهتر جذب می شوند و به همین دلیل گوگرد نقش اصلاح گر خاک را برعهده دارد. علاوه بر آن گوگرد خاصیت قارچ کشی نیز دارد و به ضدعفونی کردن خاک کمک می کند.

فواید سولو پتاس (کود سولفات پتاسیم) برای گیاهان

عنصر پتاسیم در انتقال کربوهیدرات ها و سایر ریزمغذی ها در ساقه و برگ نقش دارد. از طرفی با استحکام بخشیدن به گیاه و ساقه، آن را در برابر سرما، گرما، آفات و بیماری ها مقاوم تر می سازد. سولو پتاس کاملا محلول در آب است و امکان محلول پاشی بدون ایجاد رسوب در نازل ها را فراهم می سازد.

همانطور که گفتیم گوگرد موجود در این کود pH خاک را تنظیم می کند. پس در نتیجه، این کود را می توان هم در خاک های قلیایی و هم در خاک های اسیدی به کار برد. گوگرد، همچنین باعث کاهش تجمع نیترات در خاک و این ویژگی در خاک هایی که نیترات بالایی دارند مثبت تلقی می شود.

عنصر پتاسیم از ماکرو مغذی ها به حساب می­آید که باعث فعال سازی بیش از ۵۰ آنزیم در گیاه می گردد. این عنصر در ساخت پروتئین ها، اسیدهای نوکلئیک و متابولیسم هیدروکربن ها نیز نقش دارد.

پتاسیم حتی بر روی فتوسنتز و تنظیم فشار اسمزی آب، تقسیم سلولی و رشد سلول ها نیز اثر مثبت دارد. سولو پتاس نسبت به سایر کودها از قابلیت آبشویی کمتری برخوردار است.

این کود در اواخر فصل رشد که نیاز به نیتروژن در گیاه کاهش می یابد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. البته مصرف این کود در ابتدای فصل رویشی نیز توصیه می شود. استفاده از کود سولو پتاس در زمین هایی که مشکل شوری با کلرور سدیم را دارند باعث کاهش شوری می گردد.

در کل، این کود نسبت به سایر کود ها از کلر کمتری برخوردار است که این نکته در مورد گیاهان حساس به کلر (انگور، توت فرنگی، خربزه، سیب زمینی، تمشک و غیره) قابل توجه است. سولو پتاس با افزایش استحکام گیاه مانع از ریزش میوه از درخت و له شدگی آن در انبار می شود.

پتاسیم نوعی کاتیون است (K+) این کاتیون در نقل و انتقال قندهای شیره پرورده و حتی سایر مواد مغذی، با تامین بارالکتریکی مثبت نقش دارد. این کاتیون بخاطر بار مثبت در تنظیم اسمزی و تحمل به تنش شوری و حتی تنش آبی نقش مهمی بازی می کند.

پتاسیم همچنین بر روی پیوستگی الکتریکی غشا و یکپارچگی آن تاثیر گذار است.

نحوه مصرف سولوپتاس

مقدار و نحوه مصرف کود سولو پتاس

به منظور افزایش عملکرد محصول و جلوگیری از کمبود پتاسیم عملیات کوددهی با سولوپتاس انجام می گیرد این کار را می توان در اوایل بهار و زمان رشد میوه انجام داد.

سولو پتاس به سه طریق آب آبیاری، چالکود و محلولپاشی قابل استفاده است که شما با در نظر گرفتن امکانات مزرعه و نیاز خود می توانید یکی از این روش ها را برای کوددهی برگزینید.

از اختلاط سولفات پتاسیم با کودهای حاوی کلسیم، مس و سایر فلزات سنگین بپرهیزید.

توصیه هایی که برای دز مصرف این کود صورت می گیرد متفاوت است. برای اینکه از مصرف بی رویه کود و اتلاف هزینه مالی جلوگیری نمایید و از طرفی برای اینکه مقدار کود مورد نیاز و ضروری برای گیاه را به کاربرید، بهتر است ابتدا مبادرت به انجام آزمایش خاک کنید.

سپس با در اختیار قرار دادن اطلاعات نوع کشت و نتیجه آزمایش خاک مزرعه به یک مشاور متبحر، برنامه تغذیه ای ایده آل کشت خود را دریافت نمائید.

اما بطور کلی می توانید از دستور مصرف درج شده زیر بهره ببرید.

استفاده از کود سولوپتاس با آب آبیاری:

۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم در هکتار برای کشت های زراعی و گلخانه ها

۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم در هکتار برای باغات

استفاده از پتاس با روش محلولپاشی:

۲ کیلوگرم در هزار لیتر آب ( تکرار در چند نوبت بسته به نیاز و نوع کشت )

خرید کود سولوپتاس

خرید کود سولو پتاس

به دلیل شرایط حاکم بر بازار نهاده های کشاورزی و وجود برندهای مختلف قیمت گذاری های متفاوتی بر روی این محصول صورت می گیرد ولیکن بر اساس تحقیقات انجام شده، کشاورزان در هنگام خرید کود سولو پتاس به برندهای گران قیمت و معتبر تمایل دارند و تا حد امکان از خرید کودهای ارزان قیمت خودداری می کنند. کودهای سولوپتاس موجود در بازار اغلب به فرم پودری و قابل حل در آب بوده و البته پاشش آن روی زمین کشاورزی هم گاها توسط کشاورزان انجام می گیرد.

با استحکام بخشیدن به گیاه و ساقه، آن را در برابر سرما، گرما، آفات و بیماری ها مقاوم تر می سازد.
این کود در اواخر فصل رشد که نیاز به نیتروژن در گیاه کاهش می یابد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. البته مصرف این کود در ابتدای فصل رویشی نیز توصیه می شود
سولوپتاس به سه طریق آب آبیاری، چالکود و محلولپاشی قابل استفاده است که شما با در نظر گرفتن امکانات مزرعه و نیاز خود می توانید یکی از این روش ها را برای کوددهی برگزینید.

 نرگس اسدیان

3 thoughts on “کود سولو پتاس: مزایا و معایب استفاده از آن در خاک های شور و قلیایی”

  1. Pingback: مزایای استفاده از سولفات آمونیوم برای یونجه

  2. Pingback: کود سولفات آمونیوم برای گوجه

  3. Pingback: کود آهن برای مرکبات و مزایای آن برای گیاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *