استفاده از کود معدنی در خاک

کود معدنی

گیاهان برای رشد به کود معدنی و co۲ نیاز دارند که کربن از طریق جذبco۲ توسط برگ برای گیاه فراهم می­‌شود. با برداشت محصولات، بخش قابل توجهی از عناصر غذایی از زمین خارج می­‌شوند، برخی از این مواد مغذی را می توان از طریق بقایای محصول و سایر مواد آلی به زمین برگرداند، اما این روش به تنهایی و با گذشت زمان نمی­‌تواند کود بهینه و بازده محصول را  فراهم کند.

از این‌رو، استفاده از کودهای معدنی برای جایگزینی عناصر غذایی مصرف شده توسط گیاه بسیار ضروری است. کود معدنی و کودهای پتاس بالا عناصر غذایی مورد نیاز گیاه را فراهم کرده و می تواند تعادل مواد مغذی بهینه را متناسب با نیاز گیاهان، شرایط خاک و اقلیم، افزایش عملکرد و کیفیت محصول و در عین حال به حداقل رساندن آسیب‌­های زیست محیطی فراهم کند.

استفاده گیاهان از ذخایر عناصر غذایی خاک غلظت این عناصر را در خاک کاهش داده و موجب کاهش حاصلخیزی خاک می‌گردد، از اینرو استفاده از کودهای معدنی و شیمیایی جهت جبران این کمبود ضروری است. استفاده همزمان از کودهای معدنی و آلی در کنار کاهش کاربرد کودهای شیمیایی، به افزایش ذخیره انرژی و بهبود شرایط فیزیکی خاک کمک خواهد کرد.

نتایج مطالعات زیادی نشان داده است که  استفاده از ترکیب کود معدنی و آلی موجب افزایش عملکرد محصول و افزایش خصوصیات فیزیکوشیمیایی خاک می­گردد. تاثیر کود معدنی بر عملکرد گیاه به عوامل زیادی بستگی دارد که از این جمله می­‌توان به: کمیت و کیفیت کود، زمان استفاده، رطوبت و ویژگی­های خاک و مقدار استفاده کودی اشاره کرد. مطالعات زیادی بر گیاهان مختلف از نظر سیستم تغذیه، ویژگی‌های خاکی و غلظت عناصر جذبی توسط گیاه انجام گرفته است.

طبق نتایج شریفی و ملکوتی کاربرد کودهای شیمیایی در خاک‌­های سبک احتمال آبشویی یون­های نیترات از منبع کودی را بالا می­برد. غلظت نیتروژن موجود در خاک طی تغذیه آلی نسبت به تغذیه شیمیایی بالاتر است که علت آن انتقال نیتروژن به اعماق خاک بدلیل نیترات سازی نیتروژن معدنی موجود در کودهای شیمیایی است.

استفاده زیاد از کودهای شیمیایی با افزایش نمک خاک و با کاهش میکروارگانیسم­‌های مفید خاک مواد آلی خاک را کاهش می­‌دهد.

طبق نتایج بدست آمده از برخی مطالعات، وزن مخصوص حقیقی خاک  تحت تاثیر کود قرار نمی­ گیرد امــا وزن مخصــوص ظاهری تحت تاثیر تیمارهای کودی است، بطوری که تیمار شــاهد (عدم استفاده از کود) بیشترین وزن مخصوص ظاهری را نشان می‌­دهند. کودهای آلی در مقایسه با کودهای شیمیایی با افزایش خلل و فرج خاک باعث کاهش وزن مخصوص ظاهری خاک می­‌شوند.

طبق گزارشات صورت گرفته توسط ملکوتی و اکبری نیا استفاده پایین از کودهای شیمیایی باعث کاهش جذب فسفر توســط گیاه گردید. با افزودن کود آلی در یک سیستم کشت، هوموس موجود در خاک سطح ذرات رس را پوشانده و از تثبیت فسفر جلوگیری می­کند.

محصولات زراعی را می­‌توان با کود معدنی یا آلی تغذیه کرد و در هر دو مورد محصول از همان مولکول­ های معدنی استفاده می‌­کند. یک برنامه کامل مواد مغذی باید ذخایر خاک، استفاده از کود و یک مکمل دقیق کود معدنی را در نظر بگیرد.

کودهای آلی در تشکیل محتوای آلی خاک کمک می­‌کنند و در عین حال از میکرو فلور مفید (به عنوان مثال باکتری­‌ها) برای رشد در ریشه­‌های گیاه پشتیبانی می­‌کنند. کارآیی کود آلی به میزان باکتری موجود در خاک بستگی دارد. باکتری­‌ها مواد آلی موجود در کود را تجزیه می­کنند و مواد معدنی را به عنوان مواد مغذی برای رشد گیاهان تأمین می کنند. کیفیت و کمیت مواد مغذی که از طریق این فرآیند به گیاهان عرضه می­‌شود متفاوت و به عوامل آب و هوایی بسیار وابسته است.

کود معدنی مشخصات
نیتروژن از هوا، فسفر و پتاسیم از رسوبات و مواد معدنی تامین می­شوند منبع غذایی
ارزش غذایی بالا و هزینه پایین دارند ارزش غذایی
بلافاصله در دسترس گیاه قرار می­گیرند دسترسی به عناصر غذایی
قابل ردیابی و سازگار هستند کیفیت

ویژگی­های کود معدنی

استفاده از کود معدنی در خاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *