تعریف و اهمیت کود کلات آهن پودری ۱۰% برای تامین نیاز آهن گیاهان

تعریف و اهمیت کود کلات آهن پودری ۱۰% برای تامین نیاز آهن گیاهان

کود کلات آهن تشکیل شده از آهن که یکی از عناصر بسیار ضروری برای رشد گیاهان است و در سنتز کلروفیل نقش پر اهمیتی دارد. در صورت کمبود آهن ساخت کلروفیل با مشکل مواجه می شود و برگ­ها دچار رنگ پریدگی می شوند.

گیاهان نسبت به کمبود آهن حساسیت های مختلفی نشان می دهند که حساس ترین آنها شامل: مرکبات، سیب، گلابی، هلو، زردآلو، به و گیاهان زراعی نظیر سیب زمینی، سویا، سورگوم، سبزیجات و گیاهان زینتی می­‌باشند. استفاده از کود کلات آهن در محصولات کشاورزی باعث ورود ریز مغذی های مفید به خاک و به تبع گیاه می گردد.

نقش کود کلات آهن در خاک

کود کلات آهن برای برطرف شدن زردی ناشی از کمبود آهن در گیاه، پایدار در EC و PH بالای خاک، قدرت جذب بالا توسط برگ ها و ریشه گیاه،  کمک به زودرس شدن محصولات، دخالت در ساختار پروتئین های گیاهی، کمک به سنتز کلروفیل در گیاه و افزایش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی مؤثر است. (مخصوص رفع کمبود آهن در کوتاهترین زمان )

اثر کود کلات آهن بر گیاه

آهن در محیط های غنی از اکسیژن به فرم فریک (Fe۳+) وجود دارد که به صورت اکسید و هیدروکسید است و بسیار پایدار است و همچنین در pH طبیعی به ندرت به حالت محلول در می‌­آید. به همین دلیل غلظت این عنصر در خاک بسیار پایین تر از غلظت مناسب برای گیاه است.

این ویژگی در خاک های آهکی بسیار مشهود است به طوری که در این نوع خاک‌ها، علائم کمبود آهن بسیار مشاهده می شود. این علائم، اصطلاحا به صورت زرد برگی ناشی آهک در گیاهان گفته می­‌شود. این وضعیت تحت شرایط مختلفی اتفاق می‌­افتد که فراهمی زیستی، جذب یا مصرف آهن توسط گیاهان را با مشکل مواجه می‌­سازد.

وجود بی کربنات در خاک موجب کاهش ورود آهن به داخل ریشه گیاه می شود و این اتفاق حتی در حضور کلات های آهن که قابلیت فراهم کردن آهن در رنج وسیعی از  (۴-۹)pH را دارد هم دیده می شود.

آهن کلاته میکرولایز

آهن کلاته میکرولایز به دلیل فرم ویژه ای که در ساختار کلات خود دارد، قابلیت جذب آهن را بالا برده است به طوری‌که به سرعت هم از طریق آب آبیاری و هم از طریق محلول پاشی جذب گیاه شده و علائم کمبود را به طور کامل از بین می برد.

این محصول، علاوه بر از بین بردن علائم کمبود، به رشد بیشتر کلروفیل کمک کرده، شرایط مساعدی را برای گیاهان ایجاد می کند که دوران رشد رویشی را به خوبی پشت سر گذاشته و باعث افزایش کمیت و کیفیت محصول نهایی گردد.

نکات مهم در رابطه با کود کلات آهن

کود کلات آهن ۱۰ درصد به شکل مایع نیز موجود است.

محلول پاشی: ۲ در هزار

همراه با آبیاری: زراعت: ۶-۴ کیلوگرم در ۱ هکتار

باغات: درختان نابالغ: ۳۰-۲۰ گرم درختان بالغ: ۸۰-۵۰ گرم

در صورت نیاز تکرار مصرف بلامانع می باشد.

تجزیه ضمانت شده
آهن کلاته ۱۰ درصد Fe

 

47 thoughts on “تعریف و اهمیت کود کلات آهن پودری ۱۰% برای تامین نیاز آهن گیاهان”

  1. Pingback: کود آهن و موارد استفاده از آن

  2. Pingback: کود آهن و مزایای آن برای مرکبات » میکرولایز

    1. سلام و عرض ادب، گیاهانی که در خاک‌های اسیدی رشد می‌کنند، بیشتر از سایر گیاهان به کود کلاته آهن نیاز دارند. همچنین، گیاهانی که به دلیل کمبود آهن، دچار زردی برگ‌ها می‌شوند، نیز می‌توانند از کود کلاته آهن استفاده کنند.

    1. برای جلوگیری از آسیب سرمازدگی ابتدای فصل در باغات پسته، می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:
      • انتخاب ارقام مقاوم به سرما: یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از آسیب سرمازدگی، انتخاب ارقام مقاوم به سرما است. ارقام مقاوم به سرما، توانایی تحمل سرمای شدید را دارند و در برابر سرمازدگی آسیب کمتری می‌بینند.
      • تقویت درختان پسته: درختان پسته که دارای سیستم ریشه‌ای قوی و شاخ و برگ سالم هستند، مقاومت بیشتری در برابر سرما دارند. بنابراین، تقویت درختان پسته با استفاده از کودهای مناسب و آبیاری منظم، می‌تواند به کاهش آسیب سرمازدگی کمک کند.
      • استفاده از پوشش‌های محافظ: پوشش‌های محافظ مانند تورهای پلاستیکی یا پشم شیشه، می‌توانند از درختان پسته در برابر سرما محافظت کنند. این پوشش‌ها باید قبل از شروع سرما روی درختان نصب شوند و پس از پایان سرما برداشته شوند.
      • استفاده از روش‌های آبیاری موضعی: روش‌های آبیاری موضعی مانند آبیاری قطره‌ای یا بارانی، می‌توانند از درختان پسته در برابر سرما محافظت کنند. این روش‌ها باعث افزایش دمای اطراف درختان پسته می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *