بهترین کود برای صیفی جات معرفی، خصوصیات و فواید

کود صیفی جات

کود مخصوص سبزی و صیفی جات میکرولایز با ترکیبات منحصر به فرد خود بهترین کود برای تغذیه صیفی جات می باشد که در مبحث زیر با فواید و خصوصیات این کود آشنا می شوید .

کود صیفی جات و سبزی (C4) ازجمله مهمترین کودها برای افزایش قابلیت باروری خاک هستند. در این میان حساسیت صیفی جات و سبزی ها به این سبب است که به دلیل حساسیت و آسیب پذیر بودن آنها ممکن است عدم رشد مناسب منجر به کاهش کیفیت این قبیل محصولات شود.

این کود  با دارا بودن عناصر B ، Zn ،  Mg،  Mn، N ، K  تغذیه بسیار مناسبی برای محصول خیار، کدو، فلفل دلمه ای و بادمجان و کلیه صیفی جات و سبزیجات بوده و می توان در طول دوره رشد از آن استفاده نمود. جهت افزایش عملکرد و  کیفیت محصول،  افزایش گل انگیزی، جلوگیری از ریزش گل و میوه، افزایش سبزینگی برگ و میوه، جلوگیری از بدشکلی میوه، براق شدن پوست میوه و مرغوبیت طعم مورد استفاده قرار می گیرد.

کود خیار چیست؟

کود خیار ازجمله کود صیفی جات است که بصورت تخصصی بر علمکرد بهتر بوته های خیار و عمل آوری بهتر این گیاه می شود. گیاه خیار از خانواده کدو قلیایی، تیره کدوئیان است و برای کاشت یک بوته، حداقل به ۰.۸ متر مربع، فضای کشت نیاز است. ساقه‌های گیاه خیار رونده است و دور هر تکیه گاهی پیچ می خورد.

همچنین این گیاه می‌تواند هم بصورت خاکی و هم به صورت هیدروپونیک کشت شود. خیار برگ‌های پهنی دارد و میوه آن معمولا به شکل استوانه بوده و می‌تواند تا ۶۰ سانتیمتر در طول و ۱۰ سانتیمتر در ضخامت رشد کند. این گیاه بومی مناطق نیمه گرمسیری است، بنابراین گرما و حتی رطوبت را دوست دارد و حتی سرمای کم می تواند به این گیاه آسیب برساند، اگرچه گرمای زیاد هم میوه ها را تلخ می کند. گیاه خیار انواع مختلف خاک را تحمل می کند.

آنها در خاک های رسی عملکرد بهتری دارند، اما در خاک های شنی زودرس تر هستند. pH  خاک مناسب برای کشت خیار بین ۵.۵ تا ۷ است. گیاه خیار نور دوست است و نیاز بالایی به عناصر نیتروژن  همراه با منیزیم، کلسیم و سایر عناصر ریز مغذی مانند بور، آهن و منگنز دارد. استفاده از کود تخصصی صیفی جات و سبزی (C4) میکرولایز بخصوص کود خیار به دلیل داشتن عناصر ریزمغذی مورد نیاز این گیاه، می تواند باعث بهبود کیفیت و افزایش عملکرد محصول خیار گردد.

مقدار مصرف کود صیفی جات و سبزی

همراه با آبیاری در شرایط گلخانه ۳ کیلوگرم در هزار متر و در شرایط فضای باز ۶-۴  کیلوگرم در هکتار

محلول پاشی: ۲ کیلوگرم در هزار

در صورت نیاز تکرار مصرف بلامانع می باشد

تجزیه ضمانت شده
N ۹ ازت کل
K2O ۲۰ پتاسیم محلول قابل جذب
Zn ۲/۴۰ روی کلاته
Mn ۲/۸۰ منگنز کلاته
Mg ۱/۹۲ منیزیم کلاته
B ۰/۸ بر محلول

 

2 thoughts on “بهترین کود برای صیفی جات معرفی، خصوصیات و فواید”

    1. مهم‌ترین اثر شوری در زمین‌هایی که کشت گندم در آنها انجام می‌شود اختلال در جوانه زنی بذر می‌باشد بذرهای تیمار شده با ترکیبات سیلیکات پتاسیم بیشتر و سریع‌تر جوانه زده و استقرار بهتری دارند برای این کار یک لیتر سیلیکات پتاسیم میکرولایز را در ۱۰ لیتر آب حل کرده و ۵ کیلوگرم بذر را به مدت ۸ تا ۲۴ ساعت در آن بخیسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *