کود کامل ازت بالا چه ویژگی هایی دارد؟

کود کامل ازت بالا

برای آشنایی با کود کامل ازت بالا ابتدا باید با تعریف کود کامل آشنا شویم. کود کامل به دو دسته طبقه بندی میشود در دسته اول که کود کامل ماکرو هم نامیده میشود باید دارای سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم باشد که به اختصار به آن NPK می گویند می توان گفت هر کودی که فاقد حتی یکی از این سه عنصر باشد کود ناقص نام می گیرد.

نیتروژن باعث بهبود رشد رویشی و سبزینگی گیاه، فسفر باعث بهبود رشد و گسترش ریشه و پتاسیم باعث تقویت گیاه و ایجاد مقاومت در برابر آفات، بیماری ها و تنش ها می شود. کود کامل می تواند دارای عناصر میکرو مغذی نیز باشد در این صورت عناصر ماکرو و میکرو را باید در خود داشته باشد.

حال سوالی که پیش می آید این است که عناصر ماکرو و میکرو چه عناصری هستند؛ عناصر ماکرو عناصر پر مصرفی هستند که گیاه به میزان زیاد به آنها نیاز دارد نیتروژن، پتاسیم و فسفر در گروه درشت مغذی ها (ماکرومغذی ها) قرار می گیرند عناصر ریز مغذی (میکرومغذی ها) نیز عناصری هستند که باید در رنج های کمتری مورد استفاده گیاه قرار بگیرند.

مس، روی، آهن، کلسیم، منگنز، گوگرد و… در این دسته جای دارند (نوع عناصر میکرویی که در هر برند کودی وجود دارد ممکن است متفاوت باشد اما کود کامل حتما دارای سه عنصر ماکروی نامبرده شده است).

اثر کود کامل ازت بالا بر خاک

وجود هر دو گروه عناصر ریز و درشت مغذی برای گیاه لازم و ضروری است و به هر دوی آنها اما به میزان های متفاوت نیاز دارد. برای همین شرکت هایی که مبادرت به ساخت و ترکیب کودها می نمایند کود کامل و کود ازته را در نسبت های مختلف به بازار عرضه می نمایند و میکرو یا ماکرو بودن عناصر را در نظر می گیرند.

اما با این حال باز هم کودهای کامل نسبت های مختلفی در میزان عناصر بخصوص عناصر ماکرو خواهند داشت و با نام هایی همچون کود کامل پتاس بالا یا کود کامل ازت بالا و… در دسترس کشاورزان قرار می گیرند.

ازت مناسب انواع خاک

همان طور که از نام کود های ازت بالا پیداست این نوع محصولات کودی ازت بالایی دارند و عنصر نیتروژن در آنها بیشتر از سایر عناصر بکار رفته است. شما برای اینکه انتخاب درستی انجام دهید باید به نوع گیاه خود توجه نمایید. گیاهان با توجه به شرایط خاکی یا آبی و شرایط فیزیولوژیکی به عناصر متفاوتی نیاز دارند.

حتی نوع و هدف کشت هم رویی این مسئله تاثیر گذار است. بعنوان مثال می دانیم بطور کلی گیاه ذرت جز گیاهانی است که به نیتروژن بالایی نیاز دارد و یا بطور کلی میتوان گفت در گیاهانی که هدف ما تهیه سیلو، برداشت علوفه، مصرف برگ و شاخساره باشد و یا رویشی برای ما اهمیت بیشتری داشته باشد از کود هایی که نیتروژن بیشتری دارند باید استفاده کنیم.

عناصر مؤثر بر خاک

کود کامل ازت بالا در نسبت های مختلفی مانند ۱۰-۱۰-۲۰ یا ۲۰-۲۰-۲۰ تولید و عرضه می گردد به ترتیب اعداد دقت نمایید اولین عدد معرف میزان N، دومین عدد معرف میزان P و سومین عدد معرف میزان K است. کودهای کامل ازت بالا تا ۳۰ درصد نیتروژن نیز می توانند داشته باشند که این نیتروژن به صورت های اوره ای، نیتراتی و آمونیاکی و یا ترکیبی از سه نوع در کود کامل افزوده می شوند.

برای درک نسبت های کودی به مثال زیر توجه کنید: کودی که اعداد ۱۰-۵-۵ روی برچسب خود داشته باشد به ما این نکته را یاداور می شود که ۱۰ درصد نیتروژن، ۵ درصد فسفر و ۵ درصد پتاسیم در خود دارد. همچنین می توانید ترکیب کود ازت ۳۰% را مشاهده کنید.

زمان مصرف کودهای کامل چه موقع است؟

کودهای کامل را با توجه به آزمایش خاک باید مورد استفاده قرار دهید اما بطور کامل کودکاملی که فسفر بالاست بهتر است قبل از کشت با خاک مخلوط گردد چون آزادسازی این عنصر فرآیندی زمان بر است.

کودهای کامل ازت بالا را زمانیکه گیاه به نیتروژن نیاز داشت به کار ببرید اما از کاربرد این کود زمانیکه گیاه در مرحله گلدهی است خودداری نمایید.

میزان مصرف کود کامل ازت بالا

در زاعت و باغبانی نوع گونه گیاهی و خاکی که در آن کشت صورت می گیرد میزان مصرف کود را تعیین می کند اما بطور کلی می توان گفت در برنج و دانه های روغنی ۱۵۰ کیلوگرم، در زراعت ۲۵۰ کیلوگرم در هکتار و در باغبانی به ازای هر درخت ۴۵۰ گرم کود کامل نیاز است که به صورت چالکود، نواری یا محلولپاشی مورد استفاده قرار می گیرد.

دقت کنید که حتما باید با یک مشاور آشنا به کشاورزی مشورت انجام دهید تا به اندازه کافی و مناسب گیاه مورد تغذیه قرار گیرد.

کود های کامل ازت بالا

 

خرید کود کامل ازت بالا

کودکامل ازت بالا در بسته بندی های مختلف یک تا چندین کیلوگرمی، با درصد عناصر متفاوت و اوصولا به فرم های جامد در بازار موجود است. در حین خرید به درصد عناصر ذکر شده بر روی برچسب کود دقت نمایید.

شرکت میکرولایز کود کامل را با نام کود میکرولایز طلایی آماده مصرف شما کشاورزان عزیز نموده است که دارای عناصر پرمصرف نیتروژن، پتاسیم، فسفر و سایر ریزمغذی ها مانند آهن، روی، گوگرد، مولیبدن، سیلسیم، بر، کبالت، مس می باشد (البته این نوع کود ازت بالا بشمار نمی آید).

کود کامل میکرولایز حتی دارای اسید آمینه های آزاد, قند و ویتامین نیز می باشد که برای گیاه بسیار مفید هستند. با توجه به نیاز گیاه و آزمون خاک مزرعه خود به خرید کود مبادرت نمایید.

برای خرید آسان، دریافت مشاوره و اطاعات کامل با متخصصین شرکت میکرولایر تماس حاصل نمایید.

بازنویسی: نرگس اسدیان/ کارشناس تولیدمحتوا

اگر علاقمند باشید، در این مطلب می توانید اطلاعات خوبی درباره کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ به دست بیاورید.

2 thoughts on “کود کامل ازت بالا چه ویژگی هایی دارد؟”

  1. Pingback: کود ازت بالا چیست و چه کاربردی داردی؟

  2. Pingback: خرید کود کامل کشاورزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *