کنترل جذب، اسیمیلاسیون و متابولیسم سولفور

سولفور چیست؟

اسیمیلاسیون و متابولیسم سولفور از دیگر عناصری است که گیاه برای زندگی به آن نیاز دارد. برای آشنایی با فرآیندهای سلولی جذب و متابولیسم آن مطلب ذیل را دانلود و مطالعه نمایید.

 

دانلود کتاب :

۰۹_Plaxton_McManusControl-of-Primary-Metabolism.pdf

 

دانلود PDF ترجمه فصل مربوط به گوگرد (سولفور)

سولفور

 

سولفور چیست؟

سولفور به صورت سولفات از ریشه ها جذب می شود و همچنین اغلب به صورت سولفات در گیاه توزیع می گردد (قبل از اینکه در ترکیبات گوگردی شرکت کند). جذب و اسیمیلاسیون سولفات با کده بندی کنترل می شود.

مهم ترین مخزن سولفور سنتز آمینواسیدهای سیستئین و متیونین مورد نیاز برای سنتز پروتئین هستند. این مسئله بیانگر محتوای غیرمحلول گوگرد در بافت های گیاهی است نسبت گوگرد به نیتروژن ۱:۲۰ است.

در موارد خاص این نسبت تغییر می کند برای مثال در سنتز ذخایر پروتئینی غنی از گوگرد میزان دسترسی به آن این نسبت را تغییر می دهد.

علاوه بر این مخازن دیگری که وجود دارد مثل: سولفولیپید ها، گلیکوزینلات ها و آلین ها.

سولفور می تواند به طور سولفاتی نیز در گیاه باقی بماند در این صورت واکوئل ها هنگامی که سولفور مازاد تجمع یابد آن ها را در خود جای می دهند این سولفات تجمع یافته بیانگر کنترل متابولیسم آن است.

از نقطه نظر سیم پلاستی جذب این ماده و کاهش اسیمیلاسیون سولفات ممکن است به عنوان یک مسیر مستقیم برای سنتز سیستئین در نظر گرفته شود که توسط عرضه و تقاضا کنترل می شود.

البته مسیرهای متابولیسمی و ذخایر دیگری نیز در گیاه وجود دارد.  تنظیم ژن های دخیل در متابولیسم گوگرد توسط بیان برخی از ژن های فلاونوئید، اکسین و جاسمونات ها صورت می گیرد که خود تحت تاثیر سطح این عنصر قرار می گیرند.

آزانجا که سولفات منبع اصلی گوگرد در گیاهان است جدب، ذخیره و متابولیسم سولفات از نکات حائز اهمیت است. از مهم ترین این ها، ترنسپورترهای غشایی هستند که توسط خانواده های زنی رمز گذاری می شوند.

بسیاری از این ژن ها توسط مکانیسم های نسخه برداری و پساترجمه ای تنظیم می شوند. انتقال سولفات مهم ترین جنبه را در اسیمیلاسیون سولفور دارد. اگرچه این جریان توسط مکانیسم های فیدبک نیز کنترل می شوند که می توان فیدبک مخرن را مثال زد.

 

 

برای ادامه مطالعه مطلب روی کلمه سولفور کلیک نمایید.

 

ترجمه: نرگس اسدیان/ کارشناس تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *