خواص و کاربردهای کود سولفات منیزیم در گیاهان

کود سولفات منیزیم

برای شناخت کود سولفات منیزیم بهتر است ابتدا در مورد نقش منیزیم در گیاه آشنا شویم، منیزیم در تشکیل کلروفیل در گیاهان نقش دارد و در ساختمان کلروفیل حضور دارد به این صورت که در هر مولکول کلروفیل یک اتم منیزیم وجود دارد پس منیزیم در فتوسنتز نیز نقش دارد و کمبود این عنصر موجب کاهش سبزینگی گیاه خواهد شد و از طرفی غلظت سایر رنگ دانه ها مانند گزانتوفیل و کاروتن در گیاه کاهش می یابد.

میزان منیزیم در دانه ها و برگ ها نسبت به شاخه ها بیشتر است. منیزیم در فعالسازی آنزیم ها نقش دارد و در این مورد می توان از اثر منیزیم را در فعال کردن حامل های فسفری که در جذب سایر عناصر در متابولیسم مواد هیدروکربنه، بخصوص در سیکلی که اسید سیتریک نام دارد نام برد.

منیزیم نقش مهمی در فعال سازی تعدادی از آنزیم های مسئول متابولیسم کربوهیدات ها و آنزیم های مسئول ساخت اسید نوکلئیک از پلی فسفات های نوکلئوتید دارد. در کلیه این فعل و انفعالات متابولیکی منیزیم به عنوان یک رابط بین  ATP یا ADP  و مولکول آنزیم دخیل است.

مشخصه های اصلی کود سولفات منیزیم

منیزیم در جذب نیتروژن و ساخت پروتئین ها هم دخیل است. وجود این عنصر در دانه های روغنی بسیار حیاتی است. منیزیم در درختانی که تولید روغن می کنند مانند زیتون، نقش مثبتی در افزایش روغن دارد، این موضوع در مورد گردو و بادام نیز صدق می کند.

مشخص شده است که منیزیم همراه با فسفات در ساخت روغن در گیاه نقش دارد. مقدار کافی منیزیم در گیاه کارایی مصرف کودهای فسفری توسط گیاه و دانه ها را افزایش می دهد.

کود سولفات منیزیم و سایر محصولات نظیر کلات منیزیم ۷% در کیفیت و عملکرد محصول نیز اثر می گذارد بخصوص اگر کمبود این عنصر شدید باشد مدت زمانی طول خواهد کشید تا محصول خوبی حاصل گردد. زیرا شاخه هایی که به دلیل کمبود، خشک شدند نیاز به زمان برای احیا دارند.

کمبود منیزیم در خاک های اسیدی و شنی و زمین های زراعی که برای سالها تحت کشت های متوالی قرار داشتند بیشتر به چشم می خورد. گیاهان منیزیم را به صورت یون جذب می کنند.

کاربرد کودهای سولفات منیزیم

از کود سولفات منیزیم در پرورش گل های رز نیز استفاده می شود. رز به کمبود منیزیم بسیار حساس است. از این رو گلخانه داران با استفاده از این کود گل های رز را تغذیه می کنند .همچنین سولفات منیزیم اثرات مثبتی مانند افزایش گلدهی، پررنگی گل های رز و سبزترشدن برگ های گل رز را به دنبال خواهدداشت. از دیگر کودهای مفید که سبب افزایش گلدهی می شوند، می توان به فروت ست اشاره کرد.

نقش سولفات منیزیم و فوائد آن در گیاه

سولفات منیزیم یک نمک غیرارگانیک است که از گوگرد، منیزیم و اکسیژن تشکیل شده و دارای فرمول شیمیایی  MgSO۴ است. این کود معمولا در زمان شخم زنی به همراه سایر عملیات های لازم مثل افزدون کودهای دیگر به خاک افزوده می شود.

زمان مصرف این کود در باغ های میوه اواخر اسفند و در زمین های کشاورزی پیش از کشت است. در مورد سبزی و نشاکاری و گیاهان زراعی ۳۰ روز بعد از سبز شدن این کود را بکار می برند. اصولا مقدار ۵ تا ۱۰ کیلوگرم از کود برای باغات و ۳ تا ۶ کیلوگرم برای زراعت مورد استفاده قرار می گیرد.

زمان استفاده از این کود

  • زمانی که برگ های پیر در فاصله بین گلبرگ ها زرد شوند
  • لکه های کوچک نکروز بین گلبرگ ها و وسط برگ نمایان شود
  • نوک و حاشیه برگ ها پیچ خورده و لوله شوند
  • گلبرگ ها چروک شده و چین خورده اند
  • بعلت کمبود گیاه دربرابر بیماری تضعیف شده باشد
  • برگ ها حالت آویزان داشته باشند.
  • مشاهده لکه های ارغوانی بین گلبرگ ها

خرید کود MgSO۴ 

خرید کود سولفات منیزیم به دلیل داشتن عنصر منیزیم بسیار مهم است. منیزیم با نماد شیمیایی Mg و عنصر گوگرد یا سولفور با نماد شیمیایی S می باشد این کود معمولا به صورت جامد در بسته بندی های یک تا چند کیلوگرمی و گاها نیز به فرم کود مایع به فروش می رسد. از دیگر کود های مناسب کود آهن است.

با اینکه منیزیم جز عناصر پرمصرف گیاه تلقی نمی گردد اما با این حال مصرف این کود در بالا بردن کیفیت محصولات و سلامت گیاه نقش مهمی  دارد.

شرکت میکرولایز کود منیزیم را بدون عنصر گوگرد ( بدون سولفات) تهیه و تولید نموده است کود منیزیم میکرولایز به صورت کود جامد کلاته در اندازه های یک کیلوگرمی آماده فروش هستند. هم چنین این شرکت کود فروت ست را جهت افزایش محصول ارائه می کند.

این کود با تجزیه ضمانت شده و کیفیت تضمین شده خریدی مطمئن را برای شما به ارمغان خواهد آورد. شما برای خرید آسان کود روی میکرولایز می توانید با مشاورین و متخصصین شرکت تماس حاصل نمایید تا در حین خرید از مشاوره رایگان و برنامه کودی متناسب با محصول خود نیز بهره مند گردید. اگر علاقمند باشید، در این مطلب می توانید اطلاعات خوبی درباره کود آهن به دست بیاورید.

بازنویسی: نرگس اسدیان

زمان مصرف این کود در باغ های میوه اواخر اسفند و در زمین های کشاورزی پیش از کشت است.
منیزیم در تشکیل کلروفیل در گیاهان نقش دارد. منیزیم در فتوسنتز نیز نقش دارد و کمبود این عنصر موجب کاهش سبزینگی گیاه خواهد شد و از طرفی غلظت سایر رنگ دانه ها مانند گزانتوفیل و کاروتن در گیاه کاهش می یابد.
کود سولفات منیزیم و فروت ست.

3 thoughts on “خواص و کاربردهای کود سولفات منیزیم در گیاهان”

  1. Pingback: نیترات پتاسیم و نحوه اثرگذاری آن بر خاک

  2. Pingback: تنش خشکی و مشکلات گیاهان

  3. Pingback: کود سولفات آمونیوم برای گوجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *