واردات تهاتری آناناس و انبه؛ هزاران پرسش

واردات تهاتری آناناس و انبه؛ هزاران پرسش

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به عنوان رسانه تخصصی بخش کشاورزی به دنبال بروز مباحث داغ و گسترده در شبکه های مجازی و رسمی مبنی بر واردات تهاتری آناناس و انبه به کشور و دغدغه و دل نگرانی جامعه کشاورزان اعم از بخش خصوصی و تشکلها و همچنین مدیران وزارت جهاد کشاورزی زوایای مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار داده است تا پیش از اینکه در سال جهش تولید خدشه ای به تولیدکنندگان آن هم در سالی که وزارت جهاد کشاورزی در تدارک تولید آناناس در ایران است؛ تمهیدات مناسب‌تری اتخاذ کنند.

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) – ساناز بردبار:

در دوم شهریور جاری بود که خبری مندرج در خبرگزاری تسنیم با تیتر «ایران و ونزوئلا قرارداد‌های تجاری امضا کردند» نظر مخاطبان را به خود جلب کرد؛ در این خبر آمده بود که «اولین محموله انبه و آناناس ونزوئلا به ایران ارسال شد» و بنابر این گزارش ایران ۵ محموله بنزین را برای این کشور فرستاده بود. چند روز پس از انتشار این خبر، کاربران فضای مجازی به آن واکنش نشان دادند و حتی از ساختن طنزهای متعدد در این زمینه دریغ نکردند.

به طور نمونه یکی از کاربران توییتر نوشته بود: «‌ایران به ونزوئلا بنزین داده و به‌جاش آناناس گرفته. قشنگ تا چند وقت دیگه به ترکمنستان گاز صادر می‌کنیم و به‌جایش بهمون جوجه رنگی می‌دن!»

البته این خبر چند روزی بیشتر دست به دست نشد و در ۴ شهریورماه صحبت‌هایی مبنی بر صادرات چیپس و پفک و واردات انبه و آناناس مطرح شد؛ خبری که رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی به باشگاه خبرنگاران جوان داد و گفت: «طی روز‌های اخیر شایعاتی مبنی بر واردات آناناس و انبه از ونزوئلا در قبال صادرات بنزین منتشر شده است، درحالی‌که این امر واقعیت ندارد، چراکه نفت و بنزین در اختیار بخش خصوصی نیست.»

وی افزود: بخش خصوصی مواد غذایی همچون چیپس، پفک و … به ونزوئلا صادر کرده و ممکن است در مقابل آن، اقلامی همچون انبه و آناناس وارد شده باشد.»

ابراز نگرانی مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی از واردات انبه و آناناس

زهرا جلیلی مقدم مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا، با ابراز نگرانی از واردات انبه و آناناس و صادرات بنزین به ونزوئلا، گفت: میزان مصرف انبه و آناناس و تقاضای کشور بابت این ۲ محصول در سال‌های قبل بسیار پایین بوده است و تقاضا برای این ۲ محصول در ۵ سال گذشته به‌طور متوسط به ترتیب انبه ۲۱ هزار تن و آناناس ۱۶ هزار تن بوده است.

وی ادامه داد: قیمت وارداتی هر کیلو آناناس حدود ۹۰ سنت و هر کیلو انبه ۷۰ سنت است و نیاز کشور نیز در همین حدود بوده است.

جلیلی مقدم تصریح کرد: اگر قرار باشد سیاست واردات انبه و آناناس در قبال صادرات کالا پیگیری و اجرا شود، این بیم و نگرانی را داریم که میزان واردات انبه و آناناس نسبت به سنوات گذشته افزایش پیدا کند؛ درصورتی ‌که میزان واردات افزایش‌یافته و به‌تبع آن قیمت‌ها در بازار با کاهش روبرو شود.

وی یادآور شد: احتمال جایگزینی آناناس با میوه‌های داخل کشور نیز وجود دارد و این موضوع سبب تقاضای کاذب در سال‌های آینده برای این ۲ محصول خواهد شد؛ به‌طور مثال درگذشته ذائقه و سلیقه مردم به موز وارداتی سبب به واردات این محصول شده است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری با اشاره به تهاتر بنزین در مقابل واردات موز و آناناس از ونزوئلا، افزود: اگر قرار است که تهاتر کالایی انجام شود، حتماً باید بخش تخصصی تولید این محصول در وزارت جهاد کشاورزی در این رابطه نظر دهد؛ زیرا این احتمال می‌رود که سیاست‌های این‌چنینی با برنامه‌های بخش تولیدی تطبیق نداشته و با آن مغایر باشد.

وی با تأکید بر اینکه یکی از برنامه‌های در حال پیگیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی توسعه میوه‌های گرمسیری در مناطق محروم و مرزی کشور، است، بیان کرد: توسعه میوه‌های گرمسیری به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان که پتانسیل تولید میوه‌های گرمسیری را دارند، در حال پیگیری است.

جلیلی‌ مقدم با انتقاد از تهاتر این ۲ محصول بدون هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی، افزود: این واردات قطعاً به سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان بخش کشاورزی لطمه وارد می‌کند؛ اگر این ۲ محصول وارد شوند دیگر انگیزه‌ای برای تولید آن‌ها در داخل کشور باقی نمی‌ماند.

وی درباره احتمال ورود آفات از طریق واردات این ۲ محصول نیز، تصریح کرد: اگر این محصولات از مجرای قانونی وارد شوند و گواهی بهداشت رسمی داشته باشند، آفات و بیماری‌های آن‌ها از سوی سازمان حفظ نباتات رصد و کنترل می‌شود و اجازه ورود آفات و بیماری‌ها به کشور وجود نخواهد داشت.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری با این‌حال به یک مشکل احتمالی اشاره کرد و افزود: زمانی نگرانی ایجاد می‌شود که افسار واردات از دستمان خارج شود و بیلان وارداتی نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کند؛ زیرا قرار دادن واردات محصول در سبد تهاتر به معنای واردات آن در ازای میزان فروش یک کالا به آن کشور خواهد بود که در این صورت میزان آن قابل‌کنترل نیست؛ علاوه بر اینکه قیمت پایین این ۲ محصول در ونزوئلا موجب می‌شود رقم وارداتی آن در ازای صادرات بنزین افزایش قابل‌توجهی داشته باشد.

وی در پایان صحبت‌های خود به صحبت‌های مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: تولید محصولات گرمسیری در داخل کشور در راستای کاهش واردات و حمایت تولید داخل انجام می‌شود و واردات این محصولات با فرمایش ایشان همخوانی ندارد.

تهاتر اشکالی ندارد، اما بدون ضربه به تولید داخل

محمدعلی مصطفی‌لو مدیرعامل اتحادیه سراسری اتحادیه‌های باغبانی کشور در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) درباره واردات انبه و آناناس از ونزوئلا، گفته بود: تهاتر میوه اشکالی ندارد؛ ما مخالف سیاست‌های کلان دولت نیستیم و با واردات میوه مشکلی نداریم.

وی اضافه کرد: البته تولید میوه آناناس، انبه و موز در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و برای آن برنامه‌ریزی‌ شده است.

واردات انبه و آناناس در دست وزارت صمت

چندی پیش نیز امید گیلانپور به عنوان معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب‌وکارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران در واکنش به واردات انبه و آناناس گفته بود که این مسائل توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: البته در موضوع تجارت، واردات و صادرات کالایی به صورت یک‌طرفه بی‌معنی است و در مقابل صادرات باید کالایی هم وارد شود.

حال باید دید که دولت در سیاست‌های کلان خود نظر متخصصین حوزه کشاورزی را در دستور کار خود قرار می‌دهد یا در صورت صحت داشتن موضوع با واردات بی‌رویه هر چند به صورت تهاتری آناناس و انبه، سبب متضرر شدن ناخواسته تولیدکنندگان داخل و تغییر ذائقه مردم خواهد شد و دولت‌های بعد را نیز مجبور خواهد کرد در کنار واردات موز؛ واردات آناناس و انبه را نیز در دستور کار قرار دهند؟ زیراتولیدکنندگان داخلی تقاضا در کشور به دلیل یک سیاست‌گذاری غلط در گذشته را بارها شاهد بوده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *