نیترات پتاسیم و نحوه اثرگذاری آن بر خاک

نیترات پتاسیم

نیترات پتاسیم که به شوره نیز شهرت دارد و به طور طبیعی در دیواره غارها به چشم می خورد این ترکیب سفید رنگ است و یک اکسیدکننده تقریبا قوی به شمار می آید. روش ساخت آن بدین صورت است که نیتریک اسید را روی نمک های پتاسیم می ریزند تا شوره به دست آید و یا کلسیم کلرید را با نیترات آمونیم در آزمایشگاه ترکیب می کنند تا نیترات پتاسیم رسوب کند.

روش های زیاد دیگری برای تولید این ماده وجود دارد مثلا یک روش دیگر که در صنعت کاربرد دارد واکنش جابجایی بین نیترات سدیم و کلرید پتاسیم است.

فرمول شیمیایی کود پتاسیم نیترات KNO3 می باشد که از دو عنصر بسیار مهم نیتروژن و پتاسیم تشکیل گردیده است. از آنجا که خاک های کشاورزی تحت تاثیر تک کشتی متراکم قرار دارند اراضی اغلب با کمبود این عناصر و همچنین کود سولفات منیزیم مواجه هستند از طرفی آبیاری غلط و یا کیفیت پایین آب آبیاری قابلیت استفاده گیاه از این عناصر را محدود می سازد.

همه این عوامل مزید بر علت هستند تا خسارات جبران ناپذیری به محصولات کشاورزی وارد آید و کشاورز را با افت کمی و کیفی مواجه سازد. استفاده از این کود باعث بهبود شرایط تغذیه ای گیاه و در نتیجه افزایش کیفیت و کمیت محصولات می شود.

نسبت ازت به پتاسیم در این کود اوصولا یک به سه است یعنی مقدار پتاسیم آن بیشتر از ازت می باشد.

عنصر نیترات پتاسیم
همانطور که گفته شد نیتروژن و پتاسیم از عناصر پرمصرف و الزامی برای رشد گیاهان هستند از این رو باید به طور مداوم و به مقدار کافی در اختیار گیاه گذاشته شوند. هر کدام از این دو عنصر نقش های مهم و متمایزی در گیاه دارند به عنوان مثال نیتروژن یا ازت باعث بهبود رشد رویشی گیاه و افزایش کلروفیل و فتوسنتز گیاه می شود و پتاسیم وظیفه ایجاد مقاومت به خشکی، شوری، آفات و بیماری ها، رنگ پذیری بهتر میوه، افزایش مقدار قند را دارد.

پتاسیم نیترات برای برطرف کردن کمبود پتاسیم در مرحله رشد گیاه بسیار موثر است. این کود کاملا محلول در آب است و در دوره رشد گیاه استفاده می شود. باید دقت کنید که در انبار نگهداری کود و یا مکانی که این کود را قرار می دهید رطوبت بالا وجود نداشته باشد چون سریعا آب جذب می کند و ممکن است خاصیت خود را از دست بدهد.

جالب است بدانید که نیترات پتاسیم فقط مصرف کودی ندارد بلکه کاربردهای زیادی دارد:
اکسنده در پودر سیاه موتور موشک، ساخت بمب دودزا، کریستال و بلور سازی، آبکاری فلزات، لاستیک سازی، لعاب کاشی و سرامیک، نگهداری غذا و در تهیه داروها مانند خمیردندان ها، مقابله با فشار خون کم یا زیاد ، درمان آسم و…

کود نیترات پتاسیم به صورت های مختلفی قابل استفاده است مانند: خاک مصرف، محلول پاشی برگی و استفاده در آب آبیاری

این کود برای باغات پسته، درختان میوه، محصولات سبزی و صیفی، سیب زمینی، توت فرنگی، تنباکو، مرکبات، پنبه، موز، انبه، چمنزارها، نیشکر، کشت های هیدروپونیک و کشت های گلخانه ای مناسب است.

مقدار و نحوه مصرف کود نیترات پتاسیم

در مصرف خاکی بسته به نوع کشت ۵۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم از کود را در زمان کاشت به کار ببرید.

در مصرف به صورت آبیاری و سرک ۲۵ تا ۵۰ کیلوگرم از کود را در ۲ تا ۳ نوبت در طول فصل کشت استفاده کنید.

در محلول پاشی نیز ۲ تا ۵ کیلوگرم کود را در هزار لیتر آب حل کنید.

توجه داشته باشید که برای استفاده از این کود مشورت با یک فرد متخصص الزامی است. نکته مهم دیگر این است که این کود به سرعت توسط دستگاه گوارش جذب می گردد که می تواند منجر به آسیب های جدی و در نهایت موجب مرگ شود، پس بهتر است از دسترس به دور باشد.

قیمت و نحوه تهیه

این کود در بسته های یک کیلوگرمی اغلب به فروش می رسد و قیمت آن از چهل تا هفتاد هزارتومان متغیر است شما این کود ها را حتی می توانید از آنلاین شاپ ها نیز تهیه کنید شرکت های معتبر ایرانی یا واردکننده نیز برای خرید آماده خدمت رسانی هستند.

این کود برای باغات پسته، درختان میوه، محصولات سبزی و صیفی، سیب زمینی، توت فرنگی، تنباکو، مرکبات، پنبه، موز، انبه، چمنزارها، نیشکر، کشت های هیدروپونیک و کشت های گلخانه ای مناسب است.
استفاده از این کود باعث بهبود شرایط تغذیه ای گیاه و در نتیجه افزایش کیفیت و کمیت محصولات می شود.
بله، باید دور از رطوبت قرار گیرد.

3 thoughts on “نیترات پتاسیم و نحوه اثرگذاری آن بر خاک”

  1. Pingback: کود پتاسیم چیست؟

  2. من ۱۰۰ هکتار باغ پسته در منطقه سیرجان دارم بعد از آنالیز خاک و برگ متوجه شدم کمبود عنصر پتاسیم دارم با توجه به اینکه ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار از کود سولو پتاس استفاده کردم باز هم میزان پوکی و دهن بست بالا بود علت چیست ؟

    1. دلایل متعددی می‌تواند باعث دهن بست و پوکی پسته شود اما مهم‌ترین دلایلی که کمبود عناصر غذایی به خصوص عنصر پتاسیم باعث آن می‌شود به شرح ذیل است کمبود عنصر پتاسیم در خاک که با افزایش کوددهی به شکل آبیاری و محلول پاشی با کودهای سولو پتاس به شکل مصرف آب کود و سیترات پتاسیم به شکل محلول پاشی باید اقدام شود رقابت عنصری در صورتی که خاک حاوی عناصر سدیم و منیزیم بالا باشد می‌تواند با عنصر پتاسیم رقابت کند و باعث ایجاد علائم کمبود در گیاه شود در صورت عدم وجود آب کافی در خاک که ناشی از افزایش زمان دور آبیاری به خصوص در هنگام پر شدن مغز پسته انجام می‌شود امکان جذب عنصر پتاسیم از طریق ریشه‌ها از بین می‌رود و باعث ظهور علائم کمبود پتاسیم در گیاه می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *