شعار امسال هفته منابع طبیعی و آبخیزداری؛ نهالکاری همگانی، برای ایرانی سرسبز

شعار امسال هفته منابع طبیعی و آبخیزداری؛ نهالکاری همگانی، برای ایرانی سرسبز

دبیر ستاد هماهنگی برگزاری هفته منابع طبیعی و آبخیزداری از برگزاری هفته منابع طبیعی و آبخیزداری سال جاری با شعار «نهالکاری همگانی، برای ایرانی سرسبز» خبر داد.

عباس سمیعی دبیر ستاد هماهنگی برگزاری هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با هفته منابع طبیعی اظهار کرد: امسال نیز همچون سال‌های گذشته هفته منابع طبیعی و آبخیزداری با هدف اشاعه سنت حسنه درختکاری و ترویج فرهنگ حفظ و احیای منابع طبیعی از تاریخ ۱۵ لغایت ۲۱ اسفندماه و با شعار “نهالکاری همگانی، برای ایرانی سرسبز” در سراسر کشور برگزار می‌شود.

سمیعی با اشاره به اینکه درختکاری در ایران تنها به اسفند منتهی نمی‌شود‌، افزود: سازمان جنگل‌ها با توجه به شرایط اقلیمی موجود و میزان بارندگی‌های مناسب، نهالکاری‌ها را در سطح کشور از روز چهاردهم آذر آغاز کرده و تاکنون ۱۲ میلیون اصله نهال با مشارکت اقشار مختلف مردم در کشور کاشته شده است.

وی با تاکید بر مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد در حفاظت و توسعه نهال کاری، هفته منابع طبیعی را فرصتی مناسب برای استفاده از توان دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مردم‌نهاد دانست و افزود: مردم سرمایه ارزشمندی برای حفظ و نگهداری منابع طبیعی محسوب می‌شوند و این هفته فرصت مناسبی برای مشارکت اقشار مختلف در سرسبزی میهن اسلامی است.

دبیر ستاد هماهنگی برگزاری هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه خاطر نشان کرد: پیشگیری در همه موارد بهتر از درمان است و بهترین راه برای پیشگیری از گرد و غبار، فرسایش خاک و بیابانی شدن سرزمین، توسعه نهالکاری و تقویت پوشش گیاهی است.

سمیعی تصریح کرد: ۱۵ تا ۲۱ اسفندماه هر سال هفته «منابع طبیعی و آبخیزداری» است و نخستین روز این هفته در تقویم تاریخ به نام روز «درختکاری» نامگذاری شده است که در این روز مردم با حضور در عرصه‌های منابع طبیعی با کاشت درخت به استقبال سال نو می‌روند و با انجام این کار نمادین در آستانه بهار، زندگی را به زمین باز می‌گردانند.

وی درختان را نجات بخش زمین و زندگی بشر دانست و گفت: درختان دی‌اکسید کربن و گازهای مضر دیگر را جذب می‌کنند و اکسیژن پس می‌دهند تا از این طریق اکسیژن خالص را برای نفس کشیدن در اختیار ما قرار دهند.

دبیر ستاد هفته منابع طبیعی افزود: رهبر معظم انقلاب عنایت ویژه‌ای نسبت به پاسداری از فضای سبز و ترویج امر درختکاری دارند و توصیه هر ساله ایشان برای حفظ جنگل‌ها و مراتع حجت را برای صیانت از منابع طبیعی برهمگان تمام نموده است.

سمیعی اعلام کرد: سازمان جنگل‌ها به تاسی از اندیشه‌های طبیعت دوستانه مقام معظم رهبری جهت فرهنگ‌سازی حفظ منابع طبیعی و ترویج درختکاری از اقشار مختلف مردم دعوت می‌کند با اجرای سنت حسنه درختکاری، قدم بزرگی در جهت سرسبزی ایران عزیز بردارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *