سولفات آهن چه اثری بر توانایی خاک دارد؟

کود آهن

سولفات آهن یکی از ریزمغذی های حیاتی برای گیاه است. برای اینکه بدانیم آهن چه مزایا و اهمیتی برای گیاه دارد به کارکرد این عنصر در گیاه اشاره می کنیم. با اینکه آهن چهارمین عنصر فراوان پوسته زمین بشمار می آید ( ۶.۵ درصد) اما بیشتر به صورت غیرقابل حل در میان لایه های مختلف کانی ها وجود دارد.

آهن در ایجاد و حفظ کلروفیل و سنتز کربوهیدرات های حیاتی نقش دارد از این رو کمبود یا فقدان آهن می تواند عوارضی همچون نابودی کلروفیل، زردی برگ ها و در نهایت کاهش فتوسنتز را به همراه داشته باشد. می دانیم که سبزینگی بالا برای گیاه عملکرد بالا و کنوپی گسترده را به ارمغان می آورد.

متاسفانه کمبود آهن در اکثر مناطق ایران به چشم می خورد که دلیل آن میزان بیکربنات بالای خاک می باشد و خاک های ایران میزان آهک بالایی دارند که خاک را قلیایی می سازند. به طور کلی می توان گفت هر عاملی که تهویه خاک و یا تعادل عناصر را کاهش دهد و باعث افزایش دی اکسید کربن در خاک شود موجب کاهش یافتن آهن می شود.

سولفاتی که در کود وجود دارد می تواند از قلیاییت خاک بکاهد از این رو انتخاب سولفات آهن بهترین انتخاب برای خاک های آهکی است. مصرف این کود می تواند تا حدی در مدت زمان طولانی کمبود را رفع کند.

نام دیگر این کود زاج سبز است که همراه با گوگرد و باکتری تیوباسیلوس گاها به خاک افزوده می گردد. این کود برای افزایش کلروفیل و فتوسنتز بسیار کارآمد است. همچنین می توان از کود کلات آهن ۱۰ درصد برای افزایش توانایی خاک استفاده کرد.

از طرفی گوگرد موجود در کود باعث بهبود متابولیسم پروتئین ها می شود و کارایی نیتروژن را بالا می برد که در نهایت رشد و توسعه گیاه رونق خواهد گرفت و بطور کلی گلدهی و باردهی گیاه افزایش خواهد یافت.

اثر سولفات آهن بر گیاه

به طور طبیعی عنصر Fe در آنزیم های گیاهی وجود دارد. این عنصر حتی در تنفس و سیتوکروم ها نیز دخالت دارد. درخاک های اسیدی و قلیایی کمبود این عنصر به وفور مشاهده می گردد. آهن که یکی از عناصر مهم برای رشد بحساب می آید به صورت فرو Fe2+ توسط گیاه جذب می شود.

از نشانه های کمبود سولفات آهن می توان به رنگ پریدگی گیاه و زرد شدن بین رگبرگی اشاره نمود دقت کنید که آونده ها یا همان رگبرگ ها سبز باقی می مانند و فقط بافت بین رگبرگی است که از خود زردی نشان می دهد این علائم ابتدا در برگ های جوان و قسمت های بالای ساقه دیده می شود و به تدریج به کل گیاه پیشرفت می کند. کمبود آهن می تواند باید توقف رشد شاخساره ها و جوانه های انتهایی نیز بشود.

روش تولید سولفات آهن

با ترکیب ضایعات آهن و سولفوریک اسید رقیق شده مایع سیاه رنگی به دست می آید که بعد از فیلتر و خنک کردن این مایع، کریستال های آهن به دست می آیند.

طریقه استفاده از کود آهن

سولفات آهن یک ماده سنتتیک شیمیایی است که درصنایع مختلف از جمله کشاورزی کاربرد دارد.

این کود عمدتا از طریق چالکود و محلول پاشی مورد مصرف واقع میشود که اگر خاک شما سبک باشد می توانید به کمک آب آبیاری این کود را به گیاه برسانید. برای افزایش کارایی مصرف توصیه می گردد کودحیوانی نیز به منطقه ریشه اضافه نمایید.

میزان مصرف این کود در روش خاک مصرف ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم به صورت مخلوط با مواد آلی برای هر درخت بارور است. برای درختان جوان میتوانید مقدار کمتری در نظر بگیرید. در مصرف محلول پاشی عمل اسپری را در دو یا چند نوبت تکرار می نماییم میزان ۵ در هزار مقدار مناسبی برای محلولپاشی است.

توجه کنید که مقدار مصرف کود در غلات و درختان بسته به نوع خاک و محصول متفاوت است مثلا درختان پسته چون در مناطق شور هستند باید میزان کود سولفات آهن بیشتری به آنها اختصاص پیدا کند.

خرید کود سولفات آهن

کود سولفات آهن  تامین کننده عنصر آهن  با نماد شیمیایی Fe و عنصر گوگرد یا سولفور با نماد شیمیایی S می باشد این کود اغلب به صورت جامد و کریستاله در بسته بندی های یک تا چند کیلوگرمی به فروش می رسد. با اینکه کود آهن جز عناصر پرمصرف گیاه تلقی نمی گردد اما با این حال مصرف این کود در بالا بردن کیفیت محصولات و تامین سلامت نقش حائز اهمیتی دارد.

شرکت میکرولایز کود آهن را بدون عنصر گوگرد ( بدون سولفات) تهیه و تولید نموده است کود اهن میکرولایز در با درصد های متفاوت و به صورت کود مایع در اندازه های یک کیلوگرمی آماده فروش هستند. این کود با تجزیه ضمانت شده و کیفیت تضمین شده خریدی مطمئن را برای شما رقم خواهد زد. شما برای خرید آسان کود روی میکرولایز می توانید با مشاورین و متخصصین شرکت تماس حاصل نمایید تا در حین خرید از مشاوره رایگان و برنامه کودی متناسب با محصول خود نیز بهره مند گردید.

 

بازنویسی: نرگس اسدیان / کارشناس تولیدمحتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *