داده های آنلاین ، کلید کشاورزی دقیق

داده های آنلاین ، کلید کشاورزی دقیق

 

برای ساده سازی نظارت بر مزارع ،شرکت EOS  برنامه “نظارتِ محصول” را طراحی کرده است. این برنامه از یک بستر دیجیتال و از پوشش اطلاعاتی ماهواره برای سرعت بخشیدن به تصمیم گیری کشاورزان استفاده می کند. کشاورزان با استفاده ازآن مراقبت از مزرعه خود را ازدست نخواهند داد.

 

در اینجا برخی از ویژگی های این برنامه ذکر می گردد:

 

۱-برنامه “نظارت بر محصول” این امکان را به کشاورز میدهد  تا از شاخص پوشش گیاهی (NDVI) برای ردیابی سلامت محصول مزرعه خود استفاده کند. این شاخص، میزان کلروفیل در گیاه را کنترل می کند به عبارت دیگر: استخراج اطلاعات درباره آن را امکان پذیر می سازد. وقتی شاخص های NDVI بالاتری داشته باشید ، از پوشش گیاهی سالم تری برخوردار هستید ، زیرا هرچه کلروفیل بیشتری در دسترس گیاه باشد ، از سلامت بیشتری نیز برخوردار است.

 

۲-ویژگی مهم دیگر برنامه” نظارت محصول”، اپلیکیشن ” دیده بانی” است.

 

این یک اپلیکیشن ویژه موبایل و دسکتاپ است که از نقشه های دیجیتال مزارع استفاده می کند. کشاورزان با بکارگیری این برنامه قادر می شوند با چند کلیک از طریق برنامه “دیده بان” کارهای مختلفی (چون اضافه کردن یک مزرعه ، یا تعریف کارهای مختلف ) را به پهباد محول کنند. پس از مشخص شدن کارها ، پهباد  مستقیماً به مکان انتخاب شده رفته و مناطق مشکل ساز را در محل بررسی می کند ، فعالیت آفات را بازرسی می کند ، فعالیت های مرتبط با مدیریت علف های هرز و غیره را انجام می دهد و فورا اطلاعات دریافتی را ذخیره می کند. این امر باعث می شود تا مناطق مورد نظر فقط در صورت لزوم بازرسی شوند و در نتیجه زمان لازم جهت انجام اقدامات پیشگیرانه کافی، صرفه جویی می شود

 

۳-تجزیه و تحلیل آب و هوا

 

با تجزیه و تحلیل داده های آب و هوایی، متناسب با داده های مربوط به شرایط گیاه که از تصاویر ماهواره ای به دست می آید ، کشاورزان می توانند آبیاری دقیقی انجام دهند و از یخ زدگی یا آسیب های گرما جلوگیری کنند. به عنوان مثال ، یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از بروز خشکسالی ، آبیاری قطره ای با کنترل خودکار یا دستی است ، بنابراین کشاورزان می توانند آب مورد نیاز در مناطق خشک را به اندازه استفاده کنند.

 

۴-قوی ترین مزیت برنامه ” نظارت محصول” این است که بر اساس تصاویر ماهواره ای کار می کند.

 

این امر به تجزیه و تحلیل شرایط مزرعه یا وضعیت مناطق خاص و استخراج اطلاعات ارزشمند، هنگام پرواز پهباد کمک می کند ، و در نتیجه آن، سرعت تصمیم گیری و اقدام موثر و بهینه را افزایش می دهد. به شما می گوید: “چه محصولاتی را بکارید” ، “چه زمان برداشت کنید” ، ” چه برنامه ای برای فصل بعدی کشت داشته باشید”، “چه مقدار مواد مغذی و کوداستفاده کنید” و خیلی کارهای دیگر.

 

داده های آنلاین ، کلید کشاورزی دقیق

 

ترکیب داده ها

 

گاهی اوقات برنامه ” نظارت بر محصول” در جهت کسب اطلاعات ارزشمند برای استفاده در مزارع شما ، می بایست مجموعه ای از داده های مختلف را خرد کند. ابتدا ، کاربر می تواند عملکرد محصول مزرعه خود را با میانگین عملکرد ​​مزارع منطقه (انتخاب شده) مقایسه کند. برای این منظور ، مجموعه متعددی از داده های به دست آمده از همه مزارع منطقه با هم مقایسه می شوند. در حال حاضر ، چنین گزارشات مقایسه ای فقط با استفاده از شاخص های پوشش گیاهی NDVI در دسترس است ، اما در آینده نزدیک با افزودن شاخص های جدید ، قابلیت های تحلیلی این برنامه گسترش خواهد یافت.ویژگی ارزشمند بعدی که مجموعه داده های بی شماری را به کار می گیرد ، مربوط به تجزیه و تحلیل داده های آب و هوا است. این مورد از گزینه های زیر تشکیل شده است:

 

  • “نابودی در زمستان” شما را از اطلاعات دماهای پایین که محصولات زمستانی شما را تهدید می کند مطلع می کند.
  • “تنش سرما” روزهایی که دما از ۶- درجه پایین تر می آید را نشان می دهد تا خسارت ناشی از سرما را در محصول ارزیابی کند
  • “تنش گرما” روزهایی که دما از ۳۰+ درجه بالاتر می رود را نشان می دهد تا آسیب ناشی از تنش گرمایی را ارزیابی کند.

 

این ویژگی ها قابلیت نظارت بر میزان بارش و دما را نیز فراهم می کند.

 

داده های آنلاین ، کلید کشاورزی دقیق

 

یافته های مربوط به کشاورزی دقیق

 

فناوری های نوید بخش کشاورزی ،سریعا در حال حرکت به سمت آینده هستند. این فناوری ها در مسیر بهینه سازی نهاده ها ، ساده سازی مدیریت مزرعه و افزایش بهره وری کمک قابل توجهی به کشاورزان می کنند. افزایش بازده عملکرد و همچنین کاهش هزینه های نگهداری به افزایش حاشیه سود کشاورزان کمک می کند.

 

 

 

مترجم: علیرضا عطاخان ، مدیر بازاریابی رگبرگ مهر پاسارگاد

تاریخ انتشار مقاله: ۶ اسفند ۱۳۹۹

 

 

محصولات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *