نحوه استفاده صحیح و بهینه از سولفات آمونیوم برای افزایش پروتئین و عملکرد یونجه

نحوه استفاده صحیح و بهینه از سولفات آمونیوم برای افزایش پروتئین و عملکرد یونجه

در مطالب قبلی در مورد سولفات آمونیوم به طور کلی توضیحاتی داده شد در این مطلب قصد داریم کود سولفات آمونیوم برای یونجه را به طور اختصاصی بررسی نماییم.

یونجه با نام علمی Medicago sativa از گیاهان بومی ایران است که چندین هزار سال است به منظور تولید علوفه مورد کشت و کار قرار می گیرد. این گیاه چندساله و از تیره باقلائیان یا Papilionaceae  است.

گیاه یونجه برای تامین علوفه دام و چهارپایان مورد کشت قرار می گیرد پس مرحله رویشی در کشت علوفه ای یونجه از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا هرچه گیاه پر برگ تر و دارای سبزینگی بیشتری باشد از نظر عملکرد و محصول بهتر خواهد بود و کارامدی اقتصادی بالاتری خواهد داشت. در نتیجه بهتر است روی قسمت های رویشی سبز تمرکز بیشتری گذاشته شود.

نمک دیامونیوم اسید، دی آمونیوم سولفات و سولفات هیدروژن آمونیوم نام های دیگر سولفات آمونیوم است که کودی جامد یا مایع با طعمی شور است که گوگرد و نیتروژن را در اختیار یونجه قرار می دهد.

از آنجا که گیاه یونجه دوره رشدی طولانی دارد (۲ تا ۷ سال) و برداشت های مکرر باعث کم شدن مواد مغذی خاک می شود کوددهی و تامین مواد مغذی از اهمیت بالایی برخوردار است.

سولفات آمونیوم

Overview of an alfalfa field (Medicago sativa)

فوائد سولفات آمونیوم برای یونجه

کود سولفات آمونیوم تامین کننده دو نوع عنصر (گوگرد و نیتروژن) است. نیتروژن به رشد قسمت های رویشی و سبز گیاه کمک می کند از این رو تامین نیتروژن کافی برای گیاهان علوفه ای امری ضروری است. گوگرد نیز به نوبه خود برای سلامت گیاه حائز اهمیت است.

  • افزایش پروتئین خام (می دانیم که پروتئین ها برای سنتز به عنصر نیتروژن نیاز دارند)
  • نیتروژن در ساختار DNA و RNA وجود دارد بنابراین جز عناصر مهم برای گیاه به شمار می آید.
  • افزایش ازرش غذایی علوفه
  • افزایش گره زایی با تامین گوگرد
  • افزایش دسترسی به فسفر و سایر عناصر ریزمغذی ها از جمله بور که گیاه یونجه برای بهبود رشدی خود به آن نیاز دارد.
  • افزایش رشد و توسعه گیاه یونجه
  • گوگرد موجود در این کود موجب تقلیل اسیدیته یا pH خاک می گردد بنابراین در خاک هایی که قلیایی بودن مشکل ساز است این کود حالت اسیدی به خاک می بخشد.
  • کود سولفات آمونیوم برای یونجه باعث افزایش کلروفیل و سبزینگی
  • افزایش فتوسنتز و فتواسیمیلات ها
  • افزایش مقاومت در برابر آفات و بیماری ها
  • جلوگیری از ریزش و زردی برگ ناشی از کمبود نیتروژن و گوگرد
  • افزایش کانوپی گیاه
  • افزایش ارتفاع گیاه
  • افزایش پهنا و تعداد برگ ها
  • افزایش عملکرد
  • اصلاح و تقویت خاک های زراعی و باغی

 

میزان و مقدار مصرف آن

کود سولفات آمونیوم برای یونجه بطور کلی پیشنهاد می شود در مراحل اولیه رشد، زمان پنجه زنی یونجه، در زمان ساقه دهی، سنبله دهی از کودهای نیتروژن دار و در مراحل ساقه دهی، سنبله دهی از کود های فسفر دار برای یونجه استفاده کنید.

میزان مصرف کود و تکرار دفعات کاربرد آن با توجه به شرایط متغیر است پس بهتر است با کارشناس زبده مشورت عمل آورید.

حفظ نسبت بین نیتروژن و گوگرد بسیار مهم است معمولا توصیه میشود این نسبت بین ۱:۱۰ یا ۱:۱۱ درخاک باشد.

میزان مصرف کود در گیاه جوان حداقل و در گیاه مسن حداکثر است.

اگر تمایل به محلولپاشی دارید اینکار را صبح زود یا هنگام عصر انجام دهید.

کود را دور از دسترس اطفال و در محل خشک وخنک نگهداری نمایید.

کود سولفات آمونیوم

کشاورزان گاها برای صرفه جویی در هزینه ها و افزایش راندمان جذب کود اوره و کود سولفات آمونیوم برای یونجه را با هم مخلوط و بکار می برند.

دقت کنید که گیاه یونجه خود تثبیت کننده نیتروژن است و به کمک باکتری ها نیتروژن مورد نیاز خود را از خاک به دست می آورد اما با این حال با توجه به شرایط خاک باز هم به افزودن کودهای حاوی نیتروژن نیازمند است.

همچنین کود ازت بالا برای رشد بهتر گیاهانی نظیر یونج بسیار مؤثر خواهد بود.

تغذیه درست گیاهان علوفه ای حتی روی تولید شیر و گوشت دام نیز اثر گذار است تحقیقات نشان می دهد که مصرف کود سولفات آمونیوم باعث افزایش شیر و گوشت در دام گردیده است. هم چنین جهت مشاهده کود آهن می توانید اینجا کلیک کنید.

خرید کود سولفات آمونیوم

کود سولفات آمونیومی که برای گیاه یونجه به کار می رود  از نظر ترکیب شیمیایی با سایر کودهای سولفات های آمونیوم تفاوتی ندارد بلکه میزان کاربرد این کود و تعداد دفعات اسپری برگی یا خاک مصرف سولفات آمونیوم است که برای هر گیاهی مقادیر مختلفی دارد این بدین جهت است که نیاز هر گیاه به نیتروژن متفاوت است و حتی هدف ما از کشت گیاه نیز در نوع تغذیه آن و مصرف کود تفاوت ایجاد می کند.

کود سولفات آمونیوم معمولا به صورت جامد در بسته های چند کیلوگرمی در بازار به فروش می رسد که می توانید بسته به نوع نیاز اقدام به خرید کود سولفات آمونیوم در حجم انبوه و یا جزئی نمایید.

توصیه می شود قبل از خرید کود سولفات آمونیوم ابتدا آزمایش خاک انجام دهید تا از میزان عناصر موجود در خاک آگاه گردید و در صورت مشاهده کمبود گوگرد و یا نیتروژن با یک فرد متخصص تغذیه گیاهی ( یا متخصص کشاورزی) مشورت نمایید تا برنامه مصرف دقیقی برای گیاه شما تعیین کند زیرا مصرف بیش از حد این کود نه تنها منجر به افزایش عملکرد نمی گردد بلکه ممکن است گیاه سوزی و کاهش عملکرد را به دنبال داشته باشد. اگر علاقمند باشید،

در این مطلب می توانید اطلاعات خوبی درباره کود سولوپتاس به دست بیاورید.

[WPSM_AC id=5705]
بازنویسی: نرگس اسدیان

 

1 thoughts on “نحوه استفاده صحیح و بهینه از سولفات آمونیوم برای افزایش پروتئین و عملکرد یونجه”

  1. Pingback: سولفات آمونیوم چیست و چه فوایدی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *