نکاتی برای ذخیره دانه های آسیب دیده

نکاتی برای ذخیره دانه های آسیب دیده

در متن زیر ۵ نکته یا روش ارائه شده است که کشاورزان باید در پاییز برای مدیریت محصول دانه خوب به کار ببرند.
اطلاعاتی در مورد کیفیت دانه می تواند برای پی بردن به ریسکی که برای ذخیره دانه وجود دارد لازم و ضروری باشد. وزن دانه و تنوع سایز از عوامل تعیین کننده کیفیت هستند.
اگر وزن دانه کم باشد میتوان پی برد که فتوسنتز و پرشدن دانه با مشکل مواجه بوده است. هرچه وزن دانه کمتر باشد قابلیت ذخیره سازی قله پایین تر می آید و پتانسیل بازاریابی را کم میکند. و هنگام برداشت با کمباین نیز مشکلاتی پیش خواهد آمد.
رشد کپک یکی از معضلات دانه هایی است که در تنش آبی یا بادی رشد کرده اند. برخی از کپک ها میتوانند ماده سمی تولید کنند که برای انسان یا دام خطر آفرین است. هنگام خشک کردن و ذخیره دانه ها نیز باید به عمل هوادهی و نظارت مداوم مبادرت داشته باشیم.

با تعیین کیفیت میتوانید روی بار دانه خود قیمت نهایی بگذارید تا خریدار با معامله موافقت نماید.
قبل از برداشت دانه نمونه برداری صورت میگیرد (و یا هنگام برداشت). باید دقت کنید کیفیت دانه هایی که در شرایط خاص رشد یافته اند نسبت به بقیه دانه ها متفاوت خواهد بود. نمونه برداری را وقتی انجام دهید که فاصله بین برداشت و نمونه برداری تغییری در کیفیت دانه ها ایجادنکند.
در آزمون بذر فاکتورهایی مانند میزان رطوبت، وزن دانه و میزان آسیب تعیین میشود.
از عوامل دیگری که در کیفیت بذر تاثیرگذار است خشک شدن در دمای بالا است. خشک شدن در دماهای بالا بهتر از خشک شدن دردماهای پایین تر است زیرا احتمال کپک زدگی دانه را کاهش میدهد. اما باید دقت کنید از چه حداکثر دمایی استفاده میکنید دماهای خیلی بالا میتواند به بذر آسیب بزند. برای دستگاه خشک کن خود دما تعیین کنید.
خشک کردن در دماهای بالا باعث تغییر رنگ، چروک شدن، تورم، آسیب به پوسته می شود مثلا برای ذرت دمای ۱۶۰ درجه سانتی گراد میتواند آسیب زا باشد.
رطوبت بذر ( ذرت) را به کمتر از ۱۵ درصد نرسانید چون اینکار باعث شکستن بذر و کاهش وزن بار شما می شود که با کاهش وزن حتما قیمت آن نیز کاهش خواهد یافت.
در حین خشک کردن به جریان داشتن هوا نیز دقت داشته باشید.

تمیز کردن و تفکیک دانه ها روی کیفیت آنها تاثیر دارد. دانه هایی که کیفیت مختلف دارند را با هم ترکیب نکنید. دانه های کوچک و ریز و دانه هایی را که اسیب دیده اند جدا کنید و در سطلی جمع آوری نمایید.
در اسرع وقت بعد از خشک کردن دانه ها دمای آنها رابه زیر ۴۰ درجه برسانید برای اینکار از فن های بزرگ استفاده نمایید.
هر از گاهی غلات خود را بازرسی کنید. میتوانید هر هفته اینکار را انجام دهید تا در صورت مشاهده کپک اقدامات لازم را تدارک ببینید.
در صورت حس کردن بوی بد (ترش) دانه ها را بررسی کنید میتوانید از شخصی در انجام این کار کمک بگیرید.
برای تشخیص زود هنگام فساد دانه ها از سنسور دستی دی اکسید کربن استفاده کنید این سنسور هوای خروجی و ورودی را آنالیز میکند.
دانه ها را به مدت طولانی در انبار و درحالت ذخیره نگه ندارید. از ازمون وزن استفاده کنید تا بدانید دانه ها در حال کاهش وزن هستند یا خیر در این صورت باید آنها را به سرعت بفروشید.

 

منبع

ترجمه: نرگس اسدیان/ کارشناس تولید محتوا

محصولات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *