فردا ۲۳ هزار هکتار از اراضی کرمانشاه و ایلام سبز می‌شوند

فردا ۲۳ هزار هکتار از اراضی کرمانشاه و ایلام سبز می‌شوند

 

رضا اردکانیان وزیر نیرو پیش از ظهر چهارشنبه در حاشیه نشست هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در مورد طرح‌هایی که وزارت نیرو قرار است فردا آنها را افتتاح کند، اظهار داشت: این هفته، پانزدهمین هفته از پویش هر هفته الف-ب ایران است که ما وعده کردیم تا پایان سال، ۲۵۰ پروژه بزرگ را با سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان به افتتاح برسانیم.
وی ادامه داد: تاکنون و در این ۱۴ هفته، حدود ۵۳ پروژه به ثمر رسیده و فردا با همکاری وزارت جهاد کشاورزی ۲۳ هزار هکتار از اراضی استان‌های کرمانشاه و ایلام در دشت‌های مختلف سبز خواهند شد و نقش موثری در تولید مواد غذایی و اشتغالزایی خواهند داشت.
وزیر نیرو گفت: ما کشوری هستیم که از تنوع بسیار بالایی در موضوع حوزه‌های آبریز مشترک و رودخانه‌های مرزی برخوردار هستیم. ۴۷رودخانه مرزی داریم و ۱۲ استان ما -همه استان‌هایی که مرز خشکی دارند- موضوع آب‌های مرزی و مشترک در آنها وجود دارد. از استان سیستان و بلوچستان گرفته تا استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی، همچنین استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی و غربی، ایلام، کردستان، کرمانشاه و خوزستان و نظایر آن این موضوع مطرح است.
اردکانیان افزود: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ما فقط یک سد مرزی با ۶۵۰ میلیون متر مکعب قدرت تنظیم آب داشتیم و این در حالی بود که آب‌های فراوانی از کشور ما به سمت کشورهای همسایه و همچنین بالعکس در جریان بوده است. برای همه این آب‌ها نیز توافق‌نامه‌ها و مقاوله‌نامه‌های رسمی بین‌المللی وجود دارد و همه حق‌آبه‌ها محترم است.
وی عنوان کرد: مهم این بوده است که ما در جهت تثبیت جمعیت در نواحی مرزی، ایجاد اشتغال، رفاه و آسایش بتوانیم سرمایه‌گذاری کرده و طرح‌ها را در چارچوب این مقررات و حق‌آبه‌ها اجرا کنیم. از بعد از پیروزی انقلاب تا ابتدای دولت یازدهم، یعنی چهار دولت، ۲۸ سد از این مجموعه‌ها اجرا شده و این سدها سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب را تنظیم کرده‌اند و می‌کنند.
وزیر نیرو اضافه کرد: در این دولت به تنهایی تاکنون ۲۴ سد با قدرت تنظیم دو و نیم میلیارد متر مکعب اجرا شده و تا پایان دولت طرح‌هایی را در حال اجرا داریم. طبیعتا از محل این طرح‌ها که عمدتا از سال ۹۳ بدین سو، با اجازاتی که مقام معظم رهبری برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی دادند، اجرا شده‌اند، در وهله اول ما آب شرب ۴۶ شهر و هزار و ۳۶ روستا را تامین کردیم.
اردکانیان تصریح کرد: ۴۷۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی ما از محل اجرای این سدها اضافه شده و خواهد شد و ده‌ها هزار هکتار شبکه‌های مدرن آبیاری و زه‌کشی اجرا می‌شوند. طرح‌های سازه‌ای بسیار پیچیده‌ای را اجرا کردیم. ۵۰ کیلومتر تونل موسوم به تونل نوسود که از بافت‌های مختلف زمین‌شناسی برخوردار است، ماموریت داشتند که به اصلاح آب‌های سرزمین بپردازند و حق‌آبه‌های ما را استحصال کنند.
وی تاکید کرد: فردا در قالب این پویش و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در قالب دو استان کرمانشاه و ایلام حدود ۲۳ هزار هکتار و با سرمایه‌گذاری هزار ۷۷۰ میلیارد تومان از مجموعه طرح‌های توسعه منابع آب و خاک مرزی ان‌شالله افتتاح خواهد شد.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعاتی که بنده دارم، سال جاری گرم‌ترین و طولانی‌ترین تابستان را داشتیم و اینکه امسال معتدل‌ترین تابستان بوده، حتما مقایسه‌ای با سال‌های خیلی گرم در نقاط دیگر دنیا مقایسه شده است. رکوردهای سازمان هواشناسی ما نشان می‌دهد که ما زودرس‌ترین تابستان را داشتیم.
اردکانیان یادآور شد: از تقریبا اواسط خرداد ماه دمای بالای مستمر داشتیم؛ ولی در عین حال با همکاری وسیعی که از ناحیه مردم در بخش‌های وسیع صنعت، کشاورزی، خدمات و خانگی صورت گرفت، ما به هیچ وجه خاموشی برنامه ریزی شده در هیچ نقطه کشور نداشتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *